The Wendish Research Exchange
Not logged in [Login ]
Go To Bottom

Printable Version  
Author: Subject: 136.800 Kilian to Braun [TWHS, Blasig Collection] 18 Dec 1876
mersiowsky
Super Administrator
*********




Posts: 2215
Registered: 2-13-2011
Member Is Offline


[*] posted on 8-27-2015 at 04:45 PM
136.800 Kilian to Braun [TWHS, Blasig Collection] 18 Dec 1876


Serbin, 18 December 1876
Rev. C. Braun, Houston

Dear Brother!

Your letter of the 18th of October of this year was received in a timely manner. But I was unable to answer it right away. And yet I feel that as a friend and brother I dare not let your dear letter go unanswered.

From the 18th of October until now things were very unsettled for me: the church proceedings by Pastor Geyer against me and a wedding in my own home. The church proceedings are still not over. I appealed three times to general president Walther through dear J. Bünger. I will let you know the outcome later. It has to do with Gano and Wojto, who want to come to us and I want to see why they are not permitted to come.

But about the wedding, which is over, I will relate to you. My Theresia Martha, whom you know from her portrait which we made in Houston, actually took and got her Albert Peter.

But there was opposition which can barely be imagined. From the beginning I was opposed to the marriage and I repulsed the suitor. But the young man, who loved my Theresia, just like she loved him, was not frightened off. He gained the support of my son, Gerhard, who properly explained the situation to me. I had to agree with my son. Now I had to give my last stipulation, my ultimatum: if Pastor Geyer gives his release in writing prior to the public notice, then I would give my consent. And behold, Albert brought me the written release!

My dear Albert Peter, of course, belonged to the congregation of Pastor Geyer, and thereto a German, who also speaks English fluently. What else could I do? I was defeated on all sides.

I announced Albert and Theresia’s upcoming marriage on the 22nd Sunday after Trinity in the German worship service. But immediately new storm clouds appeared. Young people, who did not look favorably on the German Albert to have the universally well-liked one, came forward and said he had intercourse with Negro women. These envious (young people) wanted to hinter the marriage. Before this nothing was heard of such a thing. And, indeed, (they said) he had to keep an old Negro woman. The matter became serious. Albert summoned one of the chief slanderers to appear before the Squire, since the young coxcomb (smart-aleck) expressed himself publicly. But in front of the Squire the young man softened up, and humiliatingly and dolefully, confessed before witnesses and took back everything he said against Albert. Albert let me read the Squire’s script, which the Squire prepared. I was not satisfied. I engaged one who is well-acquainted and in good standing with the whole Negro community and who speaks perfect English. He offered the Negro woman 50 dollars if she would speak publicly. But she said she could not speak since she did not know anything. Also Negro women are not apt to bear false witness for money. Negro women also have consciences.

The storm clouds disappeared and I announced the upcoming marriage of Albert and Theresia for the second time and nothing happened. Now I was found stable and the malicious utterances stopped. On the 28th and 29th of November the wedding took place in my house. My wife has many relatives here who alone could make up a congregation. All her relatives who wanted to come were at the wedding. As for myself I stand alone in America. On my side no one could attend the wedding except my children. Pastor Stiemke gave the wedding address and Pastor Proft used the wedding formula of the Electorate of Saxony which I had copied word for word for him. No one from Pastor Geyer was at the wedding since I am involved in proceedings by him.

The departure of my dear (Theresia) did not take place until the 6th of December. She developed a swollen cheek and I did not permit her to depart until she was well again through belladonna from my homeopathic practice which took 2 days.

I am grateful that your report of the fire in Houston stated that you were unharmed as well as Mistress Mark, to whom I send my cordial greetings.

I am pleased that Pastor Hosius is marrying Miss Wunderlich. The Wunderlich family has been described to me as having a good reputation. And the fiancé, whom I have seen and who associated with Theresia, is a nice looking person. May she and Pastor Hosius, a good person, succeed very well!

I would like to soon see your wife and naturally also you. I have always enjoyed visiting in your house. But a trip to Houston is not often possible. I hope that you and your wife will come to the Spring Easter Conference and stay with us. In the meantime greetings from us to your wife and children. We are all still healthy and wish you and all in your house prosperity.

With that I remain in the Lord,
Your Johann Kilian, Pastor.

[Biar]



Serbin am 18ten December 1876
Rev. C. Braun, Houston

Lieber Bruder!

Ihren Brief vom 18 October d.J. habe ich richtig erhalten. Aber ich konnte denselben nicht gleich erwiedern. Und doch fühle ich, daß ich Ihren lieben Brief als Freund und Bruder nicht unbeantwortete lassen darf.

Ich hatte vom 18ten October bis jetzt sehr unruhige Zeit, mein Kirchenprozeß mit P. Geyer und eine Hochzeit in meinem Hause. Der Kirchenprozeß ist noch nicht zu Ende. Ich habe an die dritte Instanz, den Allgemeinen Präses Walther, durch meinen lieben J. Bünger appellirt. Den Verlauf des Prozesses will ich Ihnen später anzeigen. Es handelt sich um Gano u Wojto, welche zu uns wollen und nun doch nicht dürfen das will ich sehen.

Aber von der Hochzeit, die zu Ende ist will ich Ihnen erzählen. Meine Theresia Martha, die Sie von Angesicht kennen, und welche mit mir u Ihnen in Houston abconterfeit ist hat nun wirklich ihren Albert Peter genommen und bekommen.
Da gab es aber Anfechtungen, die Sie sich kaum denken könnten. Ich wollte die Heirath nicht und habe den Freiet zuerst abgewiesen. Aber der junge Mann, der nun einmal meine Theresia liebte, wie sie ihn, ließ sich nicht abschrecken. Er steckte sich hinter meinen Sohn Gerhard, der mir ordentlichen Vortrag deswegen hielt. Ich mußte meinen Sohn Recht geben. Nun sollte ich meine letzte Bedingung, mein Ultimatum. enn der Pastor Geyer vor dem Aufgebot dem Albert die schriftliche Entlassung gäbe, so wollte ich einwilligen. Und siehe, Albert brachte mir die schriftliche Entlassung.

Mein lieber Albert Peter gehörte nehmlich zur Gemeinde des Pastors Geyer und ist dazu ein Deutscher der auch Englisch geläufig spricht. Was wollte ich nun weiter machen? Ich war in allen Instanzen aus dem Felde geschlagen.

Ich bot nun den Albert am 22sten Sonntag nach Trin. im Deutschen Gottesdienst mit meiner Theresia auf. Aber da ging gleich ein neues Wetter los. Junge Leute, die dem deutschen Albert die allgemein beliebte nicht gönnten traten auf und sagten er hätte mit Negerinnen Gemeinschaft gehabt Die Neider wollten die Heirath hintertreiben Vorher hatte man niemals etwas davon gehört. Und allerdings hat er eine alte (Negerin) im Dienst haben müssen. Die Sache wurde ernst. Albert forderte einen Hauptverleumder vor den Squire da der junge Fant sich öffentlich ausgesprochen hatte. Aber vor dem Squire wurde der junge Mann weich und bekannte vor Zeugen, demüthig und wehmüthig, daß er Alles, was er gegen Albert geredet hätte zurücknähme. Albert hat mich die Schrift lesen lassen, die der Squire ausgestellt hat. Ich ließ mich dadurch doch nicht beruhigen. Ich stellte einen an, der mit der ganzen Negergesellschaft genau bekannt u fein ist, auch Englisch vollkommen spricht. Der bot den Negerinnen 50 Dollars, wenn sie offen heraus redeten. Aber sie sagten, sie könnten ja nicht reden, da sie nichts wüßten. Auch Negerinnen sind nicht fähig, für Geld falsch Zeugniß abzulegen. Auch Negerinnen haben Gewissen.

Dieses Wetter ging also vorüber und ich bot den Albert und die Theresia zum zweiten Male auf, als wäre nichts passirt. Man fand mich also fest und so hörten die bösen Reden auf.

Am 28sten u 29sten November war die Hochzeit in meinen Hause. +Der Abzug der lieben Tochter erfolget erst am 6ten December. Sie bekam einen dicken Backen und ich ließ sie daher nicht eher ausziehen, als bis sie durch meine Homöpathische Praxis Belladonna hergestellt war, was in 2 Tagen zu Stande kam.

+Meine Frau hat hier eine große Verwandtschaft die allein eine Gemeinde ausmachen könnte. Von ihre Verwandtschaft waren alle, die da hatten kommen wollen, zur Hochzeit. (für einen Person???) Ich steh in Amerika allein. Von meiner Seite konnte also niemand bei der Hochzeit sein als unsere Kinder. Stiemke hielt die Traurede u P. Proft die Formulatrauung welche ich nach Kur Sächsischer Ordnung Wort für Wort vorgeschrieben hatte. Vom P. Geyer war niemand zu Hochzeit, da ich mit P. Geyer in Proceß bin.

Ihr Bericht über die Houstoner Feuer ist mir darum angenehm, weil ich daraus sehe, daß Sie unbeschädigt geblieben sind und daß auch Mistress Mark, der ich herzliche Grüße sagen lasse, unbeschädigt davon gekommen ist.

Daß P. Hofius das Fräulein Wunderlich, bekommt, freut mich. Die Familie Wunderlich ist mir als sehr vorzugleich geschildert worden. Und die Braut die ich selbst sah u mit der Theresia verkehrte, ist eine ansehnliche Person. Möge sie, mit P. Hofius, der ein scharfer Held ist, gut durchkommen!

Ihre Frau Gemahlin möchte ich bald wieder sehen, u Sie natürlich auch. In Ihrem Hause ist's mir allezeit wohl gegangen. Aber eine Reise nach Houston läßt sich nicht oft ausführen. Doch hoffe ich, daß Sie die volle Woche nach Ostern mit Ihrer Frau Gehamlin zur Conferenz kommen u bei uns wohnen werden.

Grüßen Sie indessen Ihre Frau Gemahlin und Kinder von uns. Wir sind alle noch gesund und wünschen Ihnen und Ihrem ganzen Hause alles Wohlergehen.

Damit verbleibe ich im Herrn
Ihr Johann Kilian P.

[GRN; Biar]

136.8.1 Kilian to Braun..60.jpg - 156kB

136.8.2 Kilian to Braun.60.jpg - 179kB

136.8.3 Kilian to Braun.60.jpg - 170kB
View user's profile View All Posts By User

  Go To Top

Powered by XMB 1.9.12
XMB Forum Software © 2001-2021 The XMB Group