The Wendish Research Exchange
Not logged in [Login ]
Go To Bottom

Printable Version  
Author: Subject: 124.000 Kilian to Richter [CHI, Serbin Collection] 30 Jan 1873
mersiowsky
Super Administrator
*********




Posts: 2215
Registered: 2-13-2011
Member Is Offline


[*] posted on 8-8-2015 at 04:23 PM
124.000 Kilian to Richter [CHI, Serbin Collection] 30 Jan 1873


Serbin, Texas, 30 January 1873
To Rudolph Richter, pastor in Kotitz, Kingdom of Saxony:

Dear friend and colleague!

During the first week of the current year I received your significant and appreciative letter of 13 December together with the enclosures. My answer can now only be a short temporary one. The matters are too important to immediately follow up with a detailed reply. Yet I did not want to delay the acknowledgment of your letter. Therefore, immediately to the main point. This main point is my own and your position on the separation of Lenk.

Since I belong to the Missouri Synod which declared itself for Lenk, I am in no position to declare myself against him. I must remain with my Synod. This position is like this. You are obliged to permit your church administration to rule until the opposition (antithesis) will be as clear as it was once in Jerusalem, as Peter and the Apostles spoke, "We ought to obey God rather than men," (Acts 5: 29).

Luther started his Reformation, as his 95 Theses point out, not by separation from Rome, but rather he first pointed out positive grounds by sermons and writings. After Luther returned to Wittenberg from the Wartburg in March of 1522 he preached seven sermons against the hotheads (Stürmer), pointing out the manner in which to deal with the Provincial Church of Saxony. (Luther's Life by Moritz Meuer) These seven sermons of Luther ought to be printed and with an introduction cum grano sails be applied to the Provincial Church's state of affairs, so that the people would have a reliable guide. You need not, in any case, treat the solemn formula sparingly, but immediate separation comes across somewhat severe.

You will probably be surprised that I speak in this manner, since I victoriously carried out the Lutheran separation among the Wends in Prussia with Lenkish eagerness. I know from practical experience what a separation entails, especially since I experienced two separations here in Serbin, which were in opposition to me, one conventicle from 1858 until 1867, and one German nationalistic from 1870, which has still not ended.

The chief problem with the provincial church. to be sure, as my dear old Superintendent Ehlers correctly observed, is the false freedom which exists partly from lack of restraint and partly from impetuosity (Luke 15:11-13). But the chief problem with the small church is not only with Spener (see my Wendish Fresenius, page 531), but also the establishment touched by a pharisaical arrogance which the angel of Satan (2 Cor. 12:7) deems necessary (Luke 15:15-32; 18:9-14). Consequently, every separation brings us out of a frying pan into another. I therefore do not know any other position than the counsel of God, Is. 30:15.

I will stand corrected and will recant all what I have written you, if; repeating the professing Luther, unless I am convinced by the testimony of the Holy Scriptures or "by clear and lucid grounds and reason." The people of God through whom salvation came (John 4:22) were at the time of Jesus' life on earth at least as depraved as the Saxon church. Proof Matt. 9:36-38. I would be glad if a wise theologian from a place in the 4 Gospels could prove to me as clear as daylight that the Lord Jesus urged an outward separation. Then I would also agree with the pastor in Siebenlehn.

Enough concerning the urgent question. I do not at this time trust myself to utter one word concerning your interpretation of the Revelation of St John and the other writing which you sent me. I have just started to read what I received. A person is not always in the frame of mind for such reading material and also does not always have the time. Therefore you will have to be patient. Now I at least say “thanks” for your charming and lovely picture and for your news about my old homeland. With that I will close my provisional letter.

Friendly greetings to your wife and my Kotitz congregation, as well as, friendly greetings to Pastor Ebert in Gröditz and all his, and remain in the Lord. My wife sends her best regards to you and your wife and was glad to receive your picture and news.

Your Johann Kilian, Pastor

[Biar]



Serbin, Texas am 30sten Januar 1873
An Rudolf Richter, Pastor in Kotitz, Königr. Sachsen

Geliebter Freund und Amtsbruder!

Deinen inhaltsreichen u. angenehmen Brief vom 13 December sammt den mir zugesandten Schriften erhielt ich im Laufe der ersten Wochen dieses Jahres. Meine Antwort kann jetzt nur eine vorläufige, kurze sein. Die Sachen sind zu wichtig als daß eine ausführliche Erwiederung gleich erfolgen führte. Doch wollte ich nicht säumen, den Empfang Deines Briefes zu bescheinigen. Darum gleich zur Hauptsache. Diese Hauptsache ist meine und Deine Stellung zur Lenk'schen Separation.

Da ich der Missouri Synode angehöre, welche sich für Lenk erklärt; so bin ich außer Stande, mich gegen ihn auszusprechen. Ich muß meine Synode gewähren lassen. Diese Stellung ist eben so. Du bist verbunden, deine Kichenbehörde regieren zu lassen, bis der Gegensatz so klar vorliegen wird, wie einst zu Jerusalem, als Petrus und die Apostel sprachen: "Man muß Gott mehr gehorchen, als den Menschen." Apostelgesch. 5,29.

Luther fing seine Reformation, wie seine 95 Theses zeigen, nicht mit der Separation von Rom an, sondern zeigte erst durch Predigen und Schriften positiven Grund. Luthers sieben Predigten, die er nach seiner Rückkehr von der Wartburg im März 1522 in Wittenberg gegen die Stürmer gehalten hat + zeigen den Weg, an den man in der Landeskirche Sachsens zu gehet hat + diese 7 Predigten Luthers sollten jetzt extra abgedruckt und in einer Vorrede cum grano salis auf die landeskirchlichen Umstände angewandt werden, damit das Volk einen sichern Wegweiser hätte. + Luthers Leben von Moritz Meurer. Man brauchte ja die Gelöbnißformel auf keine Weise zu schonen. Aber derohalben gleich Separation, das kommt mir zu stark vor.

Du wirst dich vielleicht wundern, daß ich so rede, der ich die lutherische Separation unter die Wenden in Preußen mit Lenk'schen Eifer siegreich durchführen. Allein ich weiß aus Erfahrung was eine Separation auf sich hat, zumal da ich hier in Serbin zwei Separationen erlebte, die wider mich gingen, eine conventiculistische von J.1858 bis 1867 und eine Deutschnationalistische vom Jahr 1870 an, die noch nicht aus ist.

Das Hauptleiden der Landeskirchen ist allerdings, wie mein lieber alter Superintendent Ehlers richtig sieht, die falsche Freiheit die theils in Ungebundenheit, theils in Zügellosigkeit (Luc.. 15, 11-13.) besteht. Das Hauptleiden der Kirchlein aber, nicht bloß der Spenerschen (s. Leben Speners in meinem Wendischen Fresenius 5. _ 531), sondern auch der constituirten ist eine an den Pharisaismus anstreifende Selbstüberhebung welche den Engel des Satans (2 Kor. 12, 7) nothwendig ____ (Luc. 15, 15-32. 18, 9-14.) Sonach bringt uns jede Separation aus einer Brandpfanne in die andere. Ich weiß mir daher nicht anders zu halten, als mit dem guten Rathe meines Gottes, Jes. 30, 15.

Ich lasse mich aber belehren und will Alles, was ich Dir schreibe, wiederrufen, wenn ich, dem bekennenden Luther nachzureden, mit Zeugnissen der h. Schrift oder mit öffentlichen, "klaren und hellen Gründen und Ursachen überwunden und überwiesen werde." Das Volk Gottes, von dem das Heil kam, (Joh. 4, 22.) war zur Zeit des Wandels Jesu auf Erden mindestens eben so verderbt, als die Sächsische Kirche. Beweis Matth. 9, 36-38. Mir wäre nun lieb, wenn ein klüger Theolog aus einer Stelle der 4 Evangelien mir sonnenklar beweisen könnte, daß der Herr Jesus auf eine äußerliche Separation gedrungen habe. Dann wollte ich wohl dem Pfarrer in Siebenlehn auch noch beifallen.

So viel über die brennende Frage. Über Deine Auslegung der Offenbarung St. Johannis u. die andere Schriften die Du mir zusandtest getraue ich mir jetzt noch nicht ein Wort zu sagen. Ich habe erst angefangen das Erhaltene zu lesen. Man hat nicht immer die Stimmung zu solcher Lectüre und auch nicht immer Zeit. Darum wirst Du Dich gedulden müssen. Nun sage ich Dir noch wenigsten danke für Dein liebliches u. liebes Bild u. für Deine Nachrichten aus meiner alten Heimath.

Damit schließe diesen meinen vorläufigen Brief. Grüßen an. Deine Frau und meine Kotitzer Gemeinde, wie auch grüße freundlichst den Herrn Pastor Ebert in Gröditz u. die Seinigen, und bleibe im Herrn.

Meine Frau grüßt Dich und Deine Gemahlin. Dein herzlich u. freut sich Deines Bildes. u. Deiner Nachrichten

Johann Kilian, P.

[Biar]

Letter 124.1 30 Jan 1873.25.jpg - 219kB

Letter 124.2 30 Jan 1873.25.jpg - 227kB
View user's profile View All Posts By User

  Go To Top

Powered by XMB 1.9.12
XMB Forum Software © 2001-2021 The XMB Group