The Wendish Research Exchange
Not logged in [Login ]
Go To Bottom

Printable Version  
Author: Subject: 121.270 Lindeman to Kilian [CHI, Serbin Collection] 7 Nov 1872
mersiowsky
Super Administrator
*********




Posts: 2215
Registered: 2-13-2011
Member Is Offline


[*] posted on 8-7-2015 at 11:01 PM
121.270 Lindeman to Kilian [CHI, Serbin Collection] 7 Nov 1872


Dear Pastor,

The exchange of $196.00 in gold, I have measured out including 12 cents in change. Then I paid out for the orphanage ($117.85 in gold) $146.60 for the Synodical treasury, and for Pastor Braun’s institute $28.74 in gold, currency $32.30, to Mr. Barthel, according to my figuring, $9.60 currency. To Mr. Lange, who is to send you the receipt, $36.00. For a total of $224.40 currency.

Then I added $4.90 in currency. The gold stood even as I received the exchange, and was not higher. I did not feel that I was authorized to pay out more than I was instructed.

Your letter made me very happy since it showed the loving unity among the pastors in Texas. May the Lord preserve the same. I also thank you for the copy of your talk at the installation of your dear son as the congregation’s teacher. As to what now concerns the “Higher Authority” that I was supposed to share with you, I need to inform you that I do not have such an authority to share with you. We are not authorized to make such regulations for the congregations. We are not like a German Consistorium, but Synod is only an advisory body for the congregations. So I will give you and Rev. Pallmer and the concerned congregations my advice. Yours seems to be a place where two Christ confessing congregations exist, who have established parochial boundaries. That certainly does not work for the good in Serbin, since these churches are located so closely together. In this situation, only love must rule. I can imagine that this makes for a definite problem, when members want to return to their former congregation. But when all past efforts will not help, to have these members remain where they are, Pastor Pallmer’s congregation should certify, in love, that these members could again join your congregation. Force will do no good, as was shown in the case of Matthijetz. I would not advise that a senseless situation would exist where members could randomly run back and forth between the two congregations. It is also right that the calling away of Pastor Palmer would not be demanded. He would have to himself first consider whether his leaving Serbin would be necessary.

Rev. Braun did not change his mind about requesting membership. That made me respect that man. One can see that the man has a heart for our Synod. Recently, he has again been offered to take care of a congregation located 10 miles from Houston. The request of Rev. Braun for membership will probably happen. I will work toward that at the next Synod, that if he could not be taken up, that he could take a colloquy.

With sincere greetings to Rev. Pallmer and your dear son, I remain with respect and love,

Your devoted,
T. F. Lindemann

St.Louis, November 7, 1872

[Translated by Ed Bernthal]



Geehrter Herr Pastor,

Den Wechsel von 196 Doll. in Gold habe ich zu 12cts. Agio für $219.50 ausgemeselt. Darauf habe ich ausgezallt für das Waisenhaus (117.85 in Gold) $146.60 für die Synodalkasse u für die Anstallt des P. Braun $28.75 in Gold C $32,30 an Herrn Barthel laut Rechnung Ca. $9.60. An Herrn Lange, welches er Ihnen die Quittung zu schicken wird $36.00. Cy $224.40.

Dan habe ich $4.90 Cy. zugelegt. Das Gold stand eben als ich den Wechsel erhielt, nicht höhe. Ich hielte mich nicht für ermachtiget gut, wenigen aus zu zahlen als uns aufgegeben war.

Ihr Brief hat mich sehr erfreut, weil an die liebliche Einigkeit unter den Pastoren in Texas bevorstatt. Der Herr enhalte dieselbe. Auch danke ich Ihnen für die Abschrift Ihrer Rede bei der Einfuehrung Ihres l. Sohnes als Gemeinde-schulehrer. Was nun die “Vollenmacht” betrifft, das ich Ihnen ertheilen soll: Es habe ich Ihnen zu melden, das ich Ihnen keine solche entheilen kann. Wir haben den Gemeinden keine Vorshriften zu machen. Wir sind aber keine deutsches Consistorium sondern als Synode nur ein berathenes der Kirchen. Meinen Rath will ich Ihnen und Herrn P. Pallmer und die betreffenden Gemeinde ertheilen. Es sollten nach Orten wo 2 christglaubige Gemeinden bestehen, Parochial grenzen gemacht worden. Das wird sich freilich in Serbin nicht gut machen lassen, zumal auch die Kirchen so nahe bei einander stehen. In diesem Fall mus eben die Liebe walten. Ich kann mir mahl denken, das es Ihnen Gewitnesses Beschaerung macht, wenn Glieder Ihren frueheren Gemeide zurückhaben wollen. Wenn aber all vorangegangenen Vorstellung nicht helfen wollen das diese bleiben, wo sie sind, so sollte P. Pallmers Gemeinde aus liebe diesen ein Zeugnis geben, das sie sich an Ihre Gemeinde da wieder anschliesen können. Zwang thut nich gut, wie der Fall des Matthijetz beweist. Freilich ein beichsinnige Herrn über hinander brechen dort nicht gerrattet worden. Es ist recht, das die Wegberufung des Herrn P. Pallmer jetzt nicht fordern. Er mus eben seinen Wegzug von Serbin als nothwendig sich erst besser noch heraus stellen.

Herrn P. Braun hat sich durch die Zurückensung seiner sofortige Aufnahme sich erbeten lassen. Das hat mir den Mann recht lieb gemacht. Man sieht er hat ein Herz su unserer Synode. Neulich hat er mir wieder eine Gemeinde zur Versorgung, 10 Meilen von Houston bestehend. Die Aufnahme des verlangen P. Braun wird schon nicht geschehen. Ich will in der nächsten Synode dafür wirken, das das Colloquium, wenn er nicht herauf können Name, ihnen unter abgenommen werde.

Mit herzlichen Grus an Herrn P. Pallmer und Ihren l. Sohn verbleibe ich, sie achtend und lieben,

Ihr, Ergebener,
T. F. Lindemann

St.Louis den 7 Nov 1872

[Transliterated by Ed Bernthal]

Letter 121.27.1 7 Nov 1872.35.jpg - 195kB

Letter 121.27.2 7 Nov 1872.35.jpg - 195kB

Letter 121.27.3 7 Nov 1872.35.jpg - 199kB

Letter 121.27.4 7 Nov 1872.35.jpg - 217kB
View user's profile View All Posts By User

  Go To Top

Powered by XMB 1.9.12
XMB Forum Software © 2001-2021 The XMB Group