The Wendish Research Exchange
Not logged in [Login ]
Go To Bottom

Printable Version  
Author: Subject: 113.850 Kilian to Pallmer [CHI, Serbin Collection] 6 Sep 1871
mersiowsky
Super Administrator
*********




Posts: 2215
Registered: 2-13-2011
Member Is Offline


[*] posted on 8-7-2015 at 10:05 AM
113.850 Kilian to Pallmer [CHI, Serbin Collection] 6 Sep 1871


Serbin, September 6, 1871
To: Rev. Pallmer in Serbin

Dear Neighbor in the Ministry!

You informed me in your letter of August 28 that George Bamz accused Teacher Leubner, publicly in a crowd of people in Bastrop, of sexual promiscuity and character assassination. Therefore, today he was examined by me.

George Bamz declared that he did not know or remember that he had accused Teacher Leubner of sexual promiscuity and character assassination. In your letter, there was not even one indication what the several offensive words, that he was supposed to have spoken, actually were. But if he was shown by witnesses that he went too far, and that he had said something so bad against Teacher Leubner, he would be ready to take back what he had said.

With that I remain in willing service,

Your Respected, Devoted,
Johann Kilian, Pastor

[Translated by Ed Bernthal]



Serbin am 6ten September 1871
Den Herrn Pastor Pallmer in Serbin

Hochwürdiger Herr Amtsnachbar!

Sie zeigten in einem Schreiben vom 28sten August mir an das George Bamz den Lehrer Leubner in Bastrop vor Leuten öffentlich der Hurerei und eine Entheiligung am Mord beschuldigt habe. Der Angeklagte wurde deshalb heute von mir vernommen.

Georg Bamz erklärt es sie ihn nicht bewust er könne sich auch nicht besinnen das er den Lehrer Leubner der Hurerie und einer Entheiligung am Mord beschuldigt habe. Es sei ja in Ihren Schreiben nicht einmahl angegeben wie die etwige anstösigen Worte die er gesprochen haben soll, gelautet haben. Sollte er aber durch Zeugen überführt werden, das er gegen den Lehrer Leubner etwas derartiges wirklich augesacht habe so sei er zur zurücknehmen bereit.

Damit verbleibe ich in aller Dienstwilligkeit,

Ihr Hochwürder Ergebener,
Johann Kilian, P.

[Transliterated by Ed Bernthal]

Letter 113.85 6 Sep 1871.25.jpg - 188kB
View user's profile View All Posts By User

  Go To Top

Powered by XMB 1.9.12
XMB Forum Software © 2001-2021 The XMB Group