The Wendish Research Exchange
Not logged in [Login ]
Go To Bottom

Printable Version  
Author: Subject: 038.000 Walther to Kilian [CHI, Serbin Collection] 17 Nov 1855
mersiowsky
Super Administrator
*********




Posts: 2215
Registered: 2-13-2011
Member Is Offline


[*] posted on 5-10-2015 at 03:09 PM
038.000 Walther to Kilian [CHI, Serbin Collection] 17 Nov 1855


Concordia College at St. Louis [formal name]
17 Nov 1855

Dear Brother in the Lord!

Your valuable letter from the 16th of last month is in my hands. First, hearty thanks for the article, which I have already published in the Lutheraner, as you have seen. Because, as you say, exegesis [biblical interpretation] is your favorite subject, let me make the suggestion to you that you submit something possibly from time to time about misused or misunderstood texts, for example, I John 3:9; Philippians 1:15-19; I Corinthians 13:1-2; John 10:16; John 6:63; II Corinthians 3:6, etc., or about such texts which consideration is especially important for our time and our local conditions, such as, I Corinthians 1:10; I Peter 2:16; I Corinthians 14:32 (cf. Jeremiah 6:16); I Corinthians 14:33, 40, and similar. It is self-evident that the above are merely examples from which you will catch my sense, but not herewith to forestall you in any way.

Among the books you have identified, we already own the following, apart from those that we can count on receiving through an early favorable arrival: [Daniel Ernst] Jablonski - Codex [usually a biblical manuscript], [Adriaan] Reland - Die Antiquitäten [The Antiquities], [Johann Philipp] Fresenius - [Bewährte Nachricht] von Herrnhutischen Sachen [Reliable News about Moravian Matters], By the same author - Pastoralsammlungen [Pastoral Collections], [Ernst Joseph Gustav] de Valenti - Medicina Clerica [Handbuch der Pastoralmedicin] [Handbook of Pastoral Medicine]. The other works are items that we want: [Sebastian] Castellio - Bibel, N[eues] T[estament] [Bible, New Testament], [Otto von] Gerlach - N[eues] T[estament] [New Testament], [Andreas Gottlob] Rudelbach - Einl[eitung] in die A[ugsburgische] C[onfession] [Introduction to the Augsburg Confession], [Christian Charles Josias von] Bunsen - Kirche der Zuk[unft] [Church of the Future], and Zaraneck - Warnungen [Warnings].

Among the items we want next in our library belong primarily old agendas and church regulations, of which we don’t own nothing at all, such as the following individual works; [Johannes] Musäus - Introductio in Theologiam [Introduction to Theology], [Johannes] Brentz - Opera [The Works of...], [Martin] Luther - Letters von de Valla [Letters from de Valla], [Philipp Jakob] Spener - Lateinische Bedenken [Latin Concerns], [Johann Georg] Walch - Streitigkeiten innerhalb der Luth[erische] Kirche [Disputes Within the Lutheran Church], [Friedrich] Balduin - Disp[ut] über die Schmalk[aldishe] Art[ikel] - [Dispute over the Smalcald Articles], [Friedrich Christoph] Oetinger - Werke [the Works of...], Iniceri Thesaury [A Thesaurus of Ciphers [encryptions], [Johann Wolfgang] Jaeger - Kirchengeschichte des 17. Jahrhunderts [Church History of the 17th Century], [Lucas] Osiander - Epitome der Centurien mit der Fortsetzung bis zu Ende des 16. Jahrhunderts [actually a rough translation of a Latin title which means "Summaries of Ecclesiastical History through the 16th century"], Die Akten des Colloqiums zu Mampelgard [The Actions of the Collogium at Mampelgard].

You see from this that we are already fairly well provided. Naturally, I am not mentioning what we are lacking in new literature because, with respect to these, we can easily let them be supplied from Germany if the means are available, and because there is so much that we need to complete in what this category includes that I do not know where I should start. Should you be able to supply one or the other of the works named above, you would be performing an essential service to us.

Again this time, I must push off everything else, I would have to write to you, to a more opportune time. If you were to measure our concerns regarding the goings on of you and your congregation by our zeal in correspondence, I can assure you that you would be wrong. Every report from you is of great value to us. Your sorrows and joys are ours at the same time. Our spirit wanders among you and our poor "Our Father" rises to God for all of you in Texas with a sigh. What you share with us about your experiences in America serves to help us remember our initial conditions.

The Lord be with you, give you bodily health and comfort from his holy Word, and crown your work amid sighs and tears with lavish blessings.

Greetings to you and to your local brothers.

Your,
C. F. W. Walther

Translated by Ray Martens


Concordia-College bei St. Louis, den 17. Nvbr. 1855

Verehrter Bruder in dem HErrn!

Ihr werthes Schreiben vom 16. v. M. ist in meiner Hand. Herzlichen Dank vorerst für den Aufsatz, den ich, wie Sie gesehen haben werden, bereits im „Lutheraner“ veröffentlicht habe. Da, wie Sie sagen, Exegese Ihr Lieblingsfach ist, so erlaube ich mir, Ihnen den Vorschlag zu machen, daß Sie von Zeit zu Zeit etwas etwa über gemißbrauchte u. mißverstandene Texte einsendeten, z.B. 1 Joh. 3,9. – Phil. 1,15-19. – 1 Cor. 13,1.2. – Joh. 10,16.-6,63. – 2 Cor. 3,6. u.s.w. oder über solche Texte, deren Erwägung für unsere Zeit u. unsere hiesigen Verhältnisse besonders wichtig sind, als: 1 Cor. 1,10. – 1 Pet. 2,16. – 1 Cor. 14,32. (vgl. Jer. 6,16.) – 1 Cor. 14,33.40.u. dergl. Es versteht sich von selbst, daß dieß oben nur Beispiele sein sollen, an denen Sie meinen Sinn erkennen sollen, daß ich aber Ihnen hiermit keineswegs vorgreifen will.

Unter den von Ihnen uns angegebenen Büchern besitzen wir bereits folgende, ohne daß wir auch auf deren baldigen günstigen Ankunft rechnen könnten: Codex von Jablonski, die Antiquitäten von Reland, Fresenius von Herrnhutischen Sachen, desselben Pastoralsammlungen, de Valenti‘s medicina clerica. Die anderen Werke (Castellio’s Bibel N. T., Gerlach’s N. T., Rudelbach’s Einl. In die A. C., Bunsen’s Kirche der Zuk., Sarganeck’s Warnungen) sind uns erwünschte Sachen.

Unter die Desiderata in unserer Bibliothek gehören zunächst erstlich alte Agenden u. Kirchenordnungen, wovon wir rein nichts besitzen, sodann folgende einzelne Werke: Musaei introductio in theologiam – Opera Joh. Brentii – Luther’s Briefe von de Valla – Spener’s lateinische Bedenken – Walch Streitigkeiten innerhalb der luth. Kirche – Balduin’s Disp. über die Schmalk. Art. – Ötinger’s Werke – Iniceri Thesaury – Jäger’s Kirchengeschichte des 17. Jahrhunderts – Osiander’s Epitome der Centurien mit der Fortsetzung bis zu Ende des 16. Jahrhunderts – die Acten des Colloquiums zu Mampelgard. Sie sehen hieraus, daß wir schon ziemlich gut versorgt sind. Was uns aus der neuen Litteratur fehlt, nenne ich natürlich nicht, da wir uns in dieser Beziehung, wenn die Mittel da sind, leicht von Deutschland aus versorgen lassen können u. da es, was diese Classe betrifft, so viel bei uns zu completiren gibt, daß ich nicht weiß, wo ich anfangen soll. Sollten Sie uns eines oder des anderen von den oben genannten Werken verschaffen können, so würde uns damit ein wesentlicher Dienst geleistet.

Auch dießmal muß ich alles Weitere, was ich Ihnen etwa zu schreiben hätte, auf gelegenere Zeit verschieben. Würden Sie unsere Theilnahme an Ihrem u. Ihrer Gemeinde Ergehen nach unserem Eifer im Correspondiren ermessen, so kann ich Sie versichern, daß Sie irrten. Jede Nachricht von Ihnen ist uns von großem Werth. Ihre Leiden u. Freunden sind zugleich die unsrigen. Unser Geist wandelt unter ihnen u. unser armes Vaterunser steigt auch für sie alle in Texas seufzend zu Gott. Was Sie von Ihren Erfahrungen in Amerika uns mittheilen, dient uns zur Vergegenwärtigung unserer Anfangszustände.

Der HErr sei mit Ihnen, schenke Ihnen Leibesgesundheit, Trost aus Seinem hl. Worte u. kröne Ihre Arbeit unter Seufzern u. Tränen mit überschwänglichem Segen.

Es grüßt Sie mit seinen hiesigen Brüdern
Ihr C.F.W. Walther

Transliterated by Christian Symmank

Walther-Kilian MS 17.11.1855 p1.25.jpg - 225kB

Walther-Kilian MS 17.11.1855 p2.25.jpg - 235kB

Walther-Kilian MS 17.11.1855 p3.25.jpg - 158kB

Walther-Kilian MS 17.11.1855 p4.25.jpg - 147kB



View user's profile View All Posts By User

  Go To Top

Powered by XMB 1.9.12
XMB Forum Software © 2001-2021 The XMB Group