The Wendish Research Exchange
Not logged in [Login ]
Go To Bottom

Printable Version  
Author: Subject: 137.460 Kilian to Hanser [TWHS, Blasig Collection] 12 Dec 1877
mersiowsky
Super Administrator
*********




Posts: 2215
Registered: 2-13-2011
Member Is Offline


[*] posted on 9-1-2015 at 09:03 AM
137.460 Kilian to Hanser [TWHS, Blasig Collection] 12 Dec 1877


Serbin 12 December 1877
Rev. Prof. O. Hanser, Fort Wayne

The Rev. Dear Director!

Your note of December 5, that both the $50 drafts arrived safely in Fort Wayne would make me very happy, if contrast to the last letter from Hermann on December 6, would not have disheartened me. From this letter I saw that my dear son again has fallen into a state of nervous tension, that had given me such great concern in the first week of his vacation, until finally his disposition was revived. Hermann has an inclination toward depression. Now that the confusion over the details of the drafts is over, I ask that you now handle Hermann in an extremely friendly manner so that no bitter roots grow and no dissatisfaction takes hold. The devil is after us.

Hermann wrote me a letter between October 25 and November 27. I believe him. But the letter was lost. Who can judge here?

My dear Hermann wrote a letter to his sister Hulda on November 27 to ask me if I would give him permission to smoke. I give him my permission under three conditions, 1) that he never smoke when he has difficult mental work, otherwise only in his recreational hour 2) that he never smoke strong tobacco, rather only the lightest, aged tobacco in cigars and pipe 3) that he always keep the passage of St. Paul before his eyes where it is written in I Corinthians 6, 12 “All things are lawful for me,” but not all things are helpful. “All things are lawful for me,” but I will not be enslaved by anything.

It was a weakness of mine, that I wrote you of the reduced cotton harvest here and gave in to a kind of hopelessness. Much to my shame, my income in the last months alone, has been excellent. Therefore you should not be thrifty, but give Hermann all the money from his account that he, in good reason, would like. Everything comes down to the point that my dear Hermann is happy and alive. Otherwise I fear something worse. Behind these sentences lie a father’s deep worries.

I trust you wisdom and remain in the Lord.

Sincerely,
Johann Kilian, P.

[GRN; Biar]



Serbin am 12ten December 1877
Rev. Prof. O. Hanser, Fort Wayne

Hochwürdiger, Geliebter Herr Director!

Ihre Nachricht vom 5 Decbr, daß beide 50 Dollar Wechsel richtig in Fort Wayne angekommen sind, würde mich sehr erfreuen, wenn nicht der letzte Brief von Hermann vom 6 December mich niederschlüge. Aus diesem Briefe ersehe ich, daß mein lieber Sohn wieder in den erregten Gemüthszustand geräth, der mir in den ersten Wochen seiner Ferien hier so viel Noth machte, bis endlich der Sinn errungen ward. Hermann hat eine Hinneigung zur Schwermuth. Da der Sturm der Wechselgeschichte nun vorüber ist, so bitte den Hermann jetzt äußerst freundlich zu behandelt, damit keine bittere Wurzel aufwachse und Unfrieden anrichte. Der Satan ist hinter uns.

Hermann hat einen Brief an mich geschrieben zwischen dem 25sten October u 27 November. Ich glaube ihm das. Aber der Brief ist verloren gegangen. Wer kann hier Richter sein?

Mein lieber Hermann hat in einem Brief an seine Schwester Hulda von 27 November bei mir angefragt, ob ich ihm das Rauchen erlaube. Ich erlaube es ihm unter drei Bedingungen, 1) Daß er niemals rauche, wenn er mit schweren Kopfarbeiten zu thun hat, sondern nur in seinen Erholungsstunden 2) Daß er niemals schweren Tabak rauche, sondern nur den leichtesten ausgelagerten Tabak, in Cigarren oder Pfeife, 3) daß er den Spruch Pauli immer vor Augen habe, da 1 Korinth. 6, 12. geschrieben steht: "Ich hab' es alles Macht, es frommet aber nicht alles. Ich habe es alles Macht, es soll mich aber nichts gefangen nehmen."

Es war eine Schwachheit von mir, daß ich Ihnen von der hiesigen geringen Baumwollenernte schreib und eine Art Verzagtheit zu erkennen gab. Allein den letzten Monate ist meine Einnahme zu meiner Beschämung vorzüglich gewesen. Darum sollen Sie nicht karg sein, sondern dem Hermann aus seiner Kasse alles Geld geben, was er mit Vernunft wünscht. Es kommt jetzt Alles darauf an, daß mein lieber Hermann heiter sei u bleibe. Sonst fürchte ich Schlimmes. Hinter diesen Zeilen liegen schwere Vatersorgen.

Ich vertraue Ihrer Weisheit und verbleibe in Herrn. Er. Hochwürden ergebener

Johann Kilian, P.

[GRN; Biar]

137.46.1 Kilian to Hanser.60.jpg - 152kB

137.46.2 Kilian to Hanser.60.jpg - 70kB
View user's profile View All Posts By User

  Go To Top

Powered by XMB 1.9.12
XMB Forum Software © 2001-2021 The XMB Group