The Wendish Research Exchange
Not logged in [Login ]
Go To Bottom

Printable Version  
Author: Subject: 135.950 Kilian to Wukasch [TWHS, Blasig Collection] 2 Oct 1876
mersiowsky
Super Administrator
*********




Posts: 2215
Registered: 2-13-2011
Member Is Offline


[*] posted on 8-26-2015 at 08:56 AM
135.950 Kilian to Wukasch [TWHS, Blasig Collection] 2 Oct 1876


Serbin 2 October 1876
To Matthes Wukasch, Frohna, Mo.

Dear Brother!

I received your letter of September 6. I am pleased that you arrived safely and cheerfully in your “beloved Frohna” and are again involved in your work.

Your frequent visits in my house during the time of your presence here were most satisfying. As a result I permitted myself to ramble on more than I should have. For, it seems that I have made you uneasy, through my occasional reference to the purposeful place of Luther. That saddens me. I, myself am not disturbed by something so minor. For I consider myself in oneness with Article IX of the Formula of Concord, as it is called. How such (the descent into hell) would have happened, we should not with the “loftiest thoughts concern ourselves.” Why not answer: Because it is not our concern but God’s concern.

But now it could appear as if I had read something to you that did not appear in Luther’s Works. Therefore I must call your attention to the following: I own the first edition of Luther’s Works, published by Hans Luft, 12 volumes. There are two commentaries on Genesis by Dr. Martin Luther. In the first, the shorter one from 1528, I find it in the fifth part from 1552, page 202. When you have read this, you will obviously find nothing because this commentary is short. The second commentary of Genesis, that Luther completed shortly prior to his death, is the largest of Luther’s Works and comprises the tenth and eleventh volume of Hans Luft’s edition.

The tenth volume from 1564 contains the commentary of chapter1-25 and encompasses 600 folio sheets (1200 folio sides). The eleventh volume, from 1566 contains the commentary of chapter 25-36, 338 sheets (676 pages) and the history of Joseph chapter 37-50, 381 sheets (762 pages). The entire work comprises 1319 sheets, 2658 pages).

From this large work I have read for you the place of Luther because you specifically asked about it. That you now, in your letter, take this issue and place it as paramount, as if I in the final analysis I have become a heretic, does not strike me as being agreeable. I will not busy myself with Christ’s descent into hell and with the condition of man after death. I wish, therefore, that you would not mention this issue further when you write me, which you will hopefully do. I would not like to squander my time of grace with such things, about which, in the final analysis, we know nothing specific. And you would also do well, if you leave it all to God, as I do. The Lord indeed is just in all his ways and holy in all his works. ( Psalm 145, 17.)

The conference in Big Cypress near Houston, that we Missouri clergymen who are in Texas held from September 17-20, was extraordinary lively Everything, that came up, was not simply lazy repetition, which everyone knows, but rather things fundamental. There several minds that became nervous, just as you became anxious as a result of my statements on the conscious place of Luther. Luther said: The minds must clash, otherwise they decay. Then it is important to be strong in the Lord and in the power of his arms. You are still young and there will be much you will experience which you now cannot envision. But only remain confident and courageous at all times and have no fear. It will not be long and we will home.

In such hope I remain yours,
Johann Kilian, P.

[GRN; Biar; Christian Symmank]]



Serbin am 2ten October 1876
An Matthes Wukasch, Frohna, Mo.

Lieber Bruder!

Deinen Brief vom 6ten September habe ich richtig erhalten. Ich freue mich, daß Du glücklich und vergnügt in Deinem "lieben Frohna" angekommen und gleich wieder völlig in Deiner Arbeit bist.

Deine öfteren Besuche in meinem Hause sind mir die Zeit Deines Hierseins sehr angenehm gewesen. Darum habe ich mich auch mehr gehen lassen als ich hätte thun sollen. Denn ich habe ich Dich durch meine gelegentliche Erwähnung der bewußten Stelle Luthers, wie es scheint, in Unruhe versetzt. Das thut mir leid. Ich werde durch so etwas nicht beunruhigt. Denn ich halte mich einfach an den Artikel IX der Concordienformel, da es heißt.

Wie solches (die Höllenfahrt Christi) zugegangen, sollen wir uns mit hohen "spitzigen Gedanken nicht bekümmern." Warum nicht Antwort: Weil das nicht unsere Sache, sondern Gottes Sache ist.

Es könnte aber nun doch scheinen als hätte ich Dir etwas vorgelesen, was in Luthers Werken nicht steht. Deßhalb muß ich Dir Folgendes anzeigen: Ich besitze die erste Ausgabe der Werke Luthers, gedruckt durch Hans Luft, 12 Folianten. Da finde ich zwei Auslegungen des ersten Buchs Mose von Dr. Martin Luther. Die erste kürzere vom Jahre 1528, finde ich im fünften Theil vom Jahre 1552, 202 Folioblätter. Wenn Du diese gelesen hast, so hast Du freilich nichts finden können, weil diese Auslegung kurz ist. Die zweite Auslegung des ersten Buchs Mose, die Luther kurz vor seinem Tode vollendet hat, ist das größte Werk Luthers und bildet den zehnten und elften Band der Hans Luft'schen Ausgabe.

Der zehnte Folioband vom Jahre 1564 enthält die Auslegung der Kapitel 1 - 25 und begreift 600 Folioblätter (1200 Folioseiten). Der elfte Folioband, vom Jahre 1566 enthält die Auslegung der Kapitel 25 - 36, 338 Folioblätter (676 Seiten) und die Geschichte Josephs Kapitel 37 - 50, 381 Folioblätter (762 Seiten). Das Ganze umfaßt also 1319 Folioblätter, 2658 Folioseiten).

Aus diesen großen Werken habe ich Dir die Stelle Luthers vorgelesen weil Du ausdrücklich darnach fragtest. Daß du nun dieses in diesem Briefe so an die Spitze stellst, als könnte ich doch am Ende ein Ketzer sein, das berührt mich nicht angenehm. Ich beschäftige mich mit der Höllenfahrt Christi und mit dem Zustand der Menschen nach dem Tode jetzt gar nicht. Darum wünsche ich, daß Du diesen Punkt nicht mehr erwähnest, wenn Du an mich schreibest, was Du hoffentlich thun wirst. Ich möchte mit solchen Dingen, über welche wir doch am Ende nichts Gewisses, wissen, meine Gnadenzeit nicht vergeuden. Und Du wirst auch gut thun, wenn du das alles Gottes überlassest, wie ich. Der Herr ist ja gerecht in allen seinen Wegen u heilig in allen seinen Werken. (Psalm 145, 17.)

Die Conferenz die wir Missourische Geistliche die in Texas sind in Big Cypress bei Houston vom 17 - 20 September hielten, war außerordentlich lebhaft. Alles, was da vorkam, war nicht ein bloßes faules Nachsprechen dessen, was Allen bekannt ist, sondern es ging in den Grund. Da wurden etliche Geister ängstlich, wie Du durch meine Mittheilung der bewußten Stelle Luthers ängstlich geworden bist. Luther sagt: Die Geister müssen auf einander platzen, sonst verfaulen sie. Da gilt es stark zu sein in dem Herrn und in der Macht seiner Stärke. Du bist noch jung und Dir wird noch Manches vorkommen, dessen Du Dich jetzt nicht versiehst. Aber sei nur getrost und muthig allezeit und laß Dir nicht grauen. Es wird nicht lang mehr währen, so kommen wir nach Haus.

In solcher Hoffnung bleibe ich
Dein Johann Kilian, P.

[GRN; Biar; Christian Symmank]

135.95.1 Kilian to Wukasch.60.jpg - 203kB

135.95.2 Kilian to Wukasch.60.jpg - 188kB
View user's profile View All Posts By User

  Go To Top

Powered by XMB 1.9.12
XMB Forum Software © 2001-2021 The XMB Group