The Wendish Research Exchange
Not logged in [Login ]
Go To Bottom

Printable Version  
Author: Subject: 134.600 Kilian to Hermann [TWHS, Blasig Collection] 2 Apr 1875
mersiowsky
Super Administrator
*********




Posts: 2215
Registered: 2-13-2011
Member Is Offline


[*] posted on 8-20-2015 at 10:34 PM
134.600 Kilian to Hermann [TWHS, Blasig Collection] 2 Apr 1875


Serbin, Lee Co. Texas, 2 April 1875
To Hermann Theodor Kilian, Fort Wayne

Dear Hermann!

I had to let your letter of March 2, this year, lie unanswered until now because I had to preach too many sermons. But I was, however, in a position to look after all the work myself. Thank God that he supports you and all of us in good health.

Your sister Hulda on Palm Sunday , March 21, renewed her baptismal promise along with 9 other Wendish children and received the blessings of the church. Her Bible passage was: “I come quickly, hold that fast which thou hast that no man take thy crown.” Revelation of St. John, 3, 11. May God the Lord, maintain her and us all in these bad times, that we fight the good fight and uphold the faith.

Your sister Theresia is industrious and cheerful as ever and next Sunday will be the sponsor at your cousin, Andreas Miertschin. On the first day after Easter he was blessed with a young daughter. Easter began with a morning storm that brought a heavy rain after a long dry period. Since then the weather has made things fruitful and all the trees have become green.

Your brother, Bernhard, is at your cousin Johann Miertschin and is learning how to farm. No one can make a living here only with millwork, and I would not like to let him get into the godless associations which we have in the cities of the state of Texas.

He prefers to moved North if anyone in Fort Wayne could use an apprentice. He is quite good at planing. Try to find out if he could find a position there and write me about it. I really do not know what I should do with your brother, Bernhard. He is slender and strong and on March 31 he became 17 years old, but nothing seems to suit him even though he is willing to do what he is asked.

On March 22 was my birthday. I became 64 years old. That evening many congregational members came to me, including young people, who sang and fiddled. It was like a wedding. However, I do not really feel at home here on earth. My spirits are low, like King David’s when he said as it is written in Psalm 55:7-9.

[The following is scratched out: The young Missourian world acts as if I with my congregation no longer exist. Pastor Greif, my neighbor, permitted the publication of an important essay against the synod from Texas in the Lutheraner No. 21, 1874, and did not share a draft of the essay with me for reading even though it involves me or even more than him. The young pastors do everything on their own and pay no attention to me, an old man. But my dear congregation voted to extend a presentation to President Walther. Enough.]

Your mother, who always thinks of you, sends her warmest greetings. And we all greet you. Remain in God’s care. In your prayers to the Lord mention all and your loving father.

Johann Kilian, P.

[GRN; Biar]



Serbin, Lee Co. Texas, am 2ten April 1875
An Hermann Theodor Kilian, Fort Wayne

Lieber Hermann!

Deinen Brief vom 2ten März d. J. mußte ich bis jetzt unbeantwortet liegen lassen, weil ich viel zu predigen hatte. Ich war aber doch noch im Stande, alle die viele Arbeit selbst zu besorgen. Gott sei Dank, daß er Dich und uns alle gesund erhält.
Deine Schwester Hulda hat am Sonntage Palmarum, den 21sten März, mit 9 andere Wendische Kindern ihren Taufbund erneuert und den Segen der Kirche empfangen. Ihr Spruch war: "Siehe ich komme bald, Halte, was du hast, daß niemand deine Krone nehme." Offenb. Joh. 3, 11. Gott, der Herr, stehe ihr und uns allen bei in dieser schlimmen Zeit, daß wir einen guten Kampf kämpfen und Glauben halten.

Deine Schwester Theresia ist wie immer fleißig und fröhlich und wird nächsten Sonntag bei deinem Vetter Andreas Miertschin Gevatterin sein. Denn ihm würde am ersten Osterfeiertag eine junge Tochter geboren. Das Osterfest fing mit einen Morgengewitter an, das uns nach längerer Trockenheit einen starken Regen brachte. Die Witterung ist seitdem fruchtbar und die Bäume sind alle grün geworden.

Dein Bruder Bernhard ist bei Deinem Vetter Johann Miertschin und lernt die Farmerei. Die Tischlerei allein nährt hier einen Menschen nicht und in heidnische Gesellschaft wie man in den Städten von Texas findet möchte ich ihn nicht gerathen lassen.

Er möchte am liebsten auf nach den Norden ziehen, wenn man in Fort Wayne einen Tischlerlehrling brauchen könnte. Er hobelt ja doch schon ziemlich. Erkundige Dich, ob er eine Stellung dort finden könnte, und schreibe mir darüber. Ich weiß nicht recht was ich mit Deinem Bruder Bernhard anfangen soll. Er ist schlank und stark und am 31 März 17 Jahre alt geworden, fühlt sich aber nirgends recht heimisch, obwohl er willig thut, was man ihn heißt.

Am 22sten März war mein Geburtstag. Ich wurde 64 Jahre alt. Da kamen Abends viele Gemeindeglieder zu mir, auch junge Leute, welche sangen u dazu geigten. Da war es bei uns, als wäre Hochzeit. Allein ich bin doch nicht mehr recht zu Hause auf Erden. Mir ist zu Muthe, wie dem König David, als er so sprach, wie Psalm 55, 7-9 geschrieben steht.

[Scratched out] [" Die junge Missourische Welt thut, als wäre ich mit meiner Gemeinde nicht mehr vorhanden. Der Pastor Greif, mein Nachbar, hat eine wichtigen Aufsatz gegen die Synode von Texas im Lutheraner No. 21, 1874 abdrücken lassen, und hat mir diesen Aufsatz nicht vor dem Abdruck zum durchlesen mitgetleilt obgleich die Sache mich eben so viel oder mehr angeht als ihm. Die jungen Herren Pastoren machen Alles selbst ab und nehmen von mir dem alten Mann keine Notiz. Meine liebe Gemeinde aber hat beschlossen an den Herrn Präses Walther eine Vorstellung einzureichen. Doch genug.]

Deine Mutter die Deiner immerdar eingedenk ist, grüßt Dich herzlich.Und wir alle grüßen Dich. Sei Gott befohlen. Gedenke von dem Herrn unser aller und Deines Dich liebenden Vaters

Johann Kilian, P.

[GRN; Biar]

134.6.1 Kilian to Hermann Kilian.75.jpg - 148kB

134.6.2 Kilian to Hermann Kilian.75.jpg - 159kB
View user's profile View All Posts By User

  Go To Top

Powered by XMB 1.9.12
XMB Forum Software © 2001-2021 The XMB Group