The Wendish Research Exchange
Not logged in [Login ]
Go To Bottom

Printable Version  
Author: Subject: 127.500 Kilian to Schellhase [TWHS, Blasig Collection] 23 Apr 1874
mersiowsky
Super Administrator
*********




Posts: 2215
Registered: 2-13-2011
Member Is Offline


[*] posted on 8-13-2015 at 10:31 PM
127.500 Kilian to Schellhase [TWHS, Blasig Collection] 23 Apr 1874


Serbin, Texas 23 April 1874
To Wilhelm Schellhase, Kentucky

Dear Friend,

Many questions such as you asked in your letter of April 15, of this year, have been sent to me this last year from the northern states. My answers do not lure anyone, but rather tell the truth. Therefore up to now, not one of the questioners has come here.

To begin with, let me remark that one will find in every land the curse as a result of sin as well as blessing because of Christ. But it makes me happy that the evangelical Lutheran church is the main issue for you. Now there are two evangelical Lutheran congregations in Serbin and a third evangelical Lutheran congregation is 12 miles further north. Each of these congregations has its own pastor. One can obtain land in the area surrounding these congregations for $2 - $5 per acre.

Cotton is the major crop because this always brings in cash money. In addition to cotton, corn is planted. Other cereals such as rye, barley are only raised in lesser amounts.

Texas is a land for poor people. Every poor head of the family who comes here immediately becomes a renter and farmer. Thus rich people have difficulty getting workers, and they must work themselves.

Near the Serbin settlement, a new town, Giddings, was established where one can buy necessities. For there is the railroad that runs from Galveston to the capitol of Austin. Recently our legislature resolved to form a new county in our area.

We are the most in need of workmen, cabinet makers, carpenters, book makers and the like. Texas is a state, out of which in the future, God will make something big. Now much is still lacking. That is why the poor should come here while the land is still cheap. One must certainly be cautious in the purchase of a piece of land because the title often later proves to be falsely stated, which is probably a general problem all over the United States and which needs to be alleviated.

The United States sinks deeper into open scandal, what the bankruptcies, embezzlements and praying women prove, who make a scandal out of religion.

But back to Texas. The climate is mild, in summer the heat is bearable, because almost always a refreshing south wind makes the heat more mild. The winter in general is pleasant, because the cold “Northers” which on occasion come in and last 3, 6 or 9 days. In this past winter we had neither snow or frost. Several of my flowers, the carnations and mignonettes, blossomed the entire winter. During the 19 years of being here, I have seen snow about 6 times.

On one drawback I cannot conceal. Every year, during the months of June, July, August, September a fever ravages here which leads to high medical expenses, if not death. Last year it was especially bad. I myself have suffered from it for a long time. Yet Christians comfort themselves about it when they say: We have here no abiding city rather we seek one to come.

With that I close, while I commend you and your friends to God’s grace.

I remain in love, Yours sincerely,

Johann Kilian, P.

[GRN; Biar]



Serbin, Texas, am 23sten April 1874
An Wilhelm Schellhase, Kentucky

Geehrter lieber Freund!

Solcher Anfragen wie die Ihren vom 15ten April d. J. ist wurden in den letzten Jahren viele aus den Nordstaaten an mich gesandt. Meine Antworten aber locken Niemanden, sondern sagen die Wahrheit. Darum ist bis jetzt noch keiner der Frager hieher gekommen.

Zuvörderst bemerke ich, daß man in jedem Lande sowohl den Fluch um der Sünde willen, als auch den Segen um Christi willen findet. Es freut mich aber, daß Ihnen die evangelisch lutherische Kirche die Hauptsache ist. Nun sind in Serbin zwei evangelisch-lutherische Gemeinden und 12 Meilen weiter nördlich ist eine dritte ev. luth. Gemeinde. Jede diesen Gemeinden hat einen eignen Pastor. In der Umgegend dieser Gemeinden kann man noch Land bekommen den Acker für 2 - 5 Dollars.

Gebaut wird hauptsächlich Baumwolle, weil diese immer bares Geld einbringt. Außer der Baumbolle wird Maiskorn gepflanzt. Andere Getreidearten wie Roggen, Gerste, werden nur nebenbei gezogen.

Texas ist ein Land für arme Leute. Jeder arme Familienvater der herkommt, wird gleich Renter d. h. Geldpächter und Farmer. Daher können Reichere schwer Arbeiter bekommen und müssen also selbst arbeiten.

An der Ansiedlung Serbin ist eine neue Stadt, Giddings angelegt, wo man alle seine Bedürfnisse kaufen kann. Denn da geht die Eisenbahn von Galveston noch der Hauptstadt Austin durch. Letzthin hat unsere Legislatur beschlossen, daß in unserer Gegend ein neues County gebildet werden soll.

Es fehlt uns am meisten an Handwerkern, Tischlern, Zimmerleuten, Buchbindern u dergleichen Texas ist ein Staat, aus dem erst künftig, so Gott will etwas Großes werden wird. Jetzt fehlt's noch an Vielem. Darum sollten aber Arme hieher kommen, so lange das Land noch billig ist. Doch muß man im Ankauf einer Landes strecke vorsichtig sein, weil die Besitztitel sich oft später als falsch herausstellen, was wohl ein allgemeines Elend der Vereinigten Staaten ist, dem abzuhelfen vor allen Dingen noth thäte. Statt dessen rennen aber.

Die Vereinigten Staaten tiefer in die öffentliche Schande hinein, was die Bankerotte Unterschleife und die betenden Weiber beweisen, die aus der Religion einer Scandal machen.

Doch zurück zu Texas. Das Klima ist hier mild, im Sommer ist die Hitze erträglich, weil fast immer der erfrischende Südwind weht der die Hitze mildert. Der Winter ist meist angenehm, weil kalte Norder nur zu Zeiten eintreten u 3, 6 oder 9 Tagen währen. In diesem verwichenen Winter haben wir weder Schnee noch Frost gehabt. Etliche meiner Blumen, die Fartläusernelke u Resede, haben den ganzen Winter geblüht. In den 19ten Jahres meines Hierseins habe ich nur etwas 6 mal Schnee gesehen.

Einen Uebelstand darf ich jedoch nicht verschweigen. In der Monaten Juni, Juli, August, September, hausen hier alle Jahren Fieberkrankheiten, welche Dockorkosten herbeiführen, wenn nicht den Tod. Voriges Jahr war's besonders schlimm. Ich selbst hatte lange Zeit daran zu leiden.

Doch da trösten sich Christen damit, daß sie sagen: Wir haben hier kein bleibende Stätte, sondern die zukünftige suchen wir.

Damit schieße ich, indem ich Sie und Ihre Freunde der Gnade Gottes befehle.

Ich bin in Liebe Ihr ergebener

Johann Kilian, P.

[GRN; Biar]

127.5.1 Kilian to Schellhaase.65.jpg - 122kB

127.5.2 Kilian to Schellhaase.65.jpg - 131kB
View user's profile View All Posts By User

  Go To Top

Powered by XMB 1.9.12
XMB Forum Software © 2001-2021 The XMB Group