The Wendish Research Exchange
Not logged in [Login ]
Go To Bottom

Printable Version  
Author: Subject: 109.850 Declaration and Disclosure [TWHS, Blasig Collection] 2 Jan 1870
mersiowsky
Super Administrator
*********




Posts: 2215
Registered: 2-13-2011
Member Is Offline


[*] posted on 7-28-2015 at 11:15 PM
109.850 Declaration and Disclosure [TWHS, Blasig Collection] 2 Jan 1870


Declaration and Disclosure
By the Pastor Johann Kilian at Serbin
Read in the Congregation Meeting
On January 2, 1870


You know, dear Brothers, that our congregation meetings since June of last year have been quarrelsome meetings. It is terrible, that Brothers who want to be together in heaven, would quarrel in their meetings on earth, and, at the same time, together come to Holy Communion.

What is the cause of this unfortunate situation? Answer: The congregation in Serbin has split into two halves. The one half is the ruling half, and the other half is the ruled half. That is a relationship contrary to the Scriptures, for our Lord Jesus says in Luke 22. 25, 26 “The worldly kings rule over them, and the mighty are called gracious Lords. But not so among you.” So now if the mentioned relationship contrary to Scriptures will not soon change, then I can no longer remain the Pastor of this split congregation.

I, therefore, herewith resign from my office. I resign my office, so that those who want to take over can have their way. I resign my office, so that, if I am forced to really leave, no one can say that I ran away from my office.

But, if now there should be peace in Serbin, the ruled half of the congregation needs to meet soon, before the ruling half of the congregation meets. Then each half of the congregation would have equal rights, so that the one half would agree with the other half in writing or have a commission elected by both parts deal with the matter.

That is my recommendation to bring about reconciliation. But then I need to add several pertinent comments. Since this colony in 1855 was established by the Wends, all the congregation meetings for the first ten years were held in the Wendish language. Also the minutes were in Wendish up to December 1865, when I started to write them in German. But, when in December of 1865, the congregation was received into membership of the Missouri Synod, District President Buenger in St.Louis required that the up to now differences between the inner and outer congregation in Serbin be abolished. And then the Church Visitation that followed required that the unification of the inner and outer congregation be carried out. As a result, all of the congregation meetings were in German, and that on January 12, 1868, only one congregation praesidium, without any distinction of Wendish or German, was elected. But, I now recognize clearly, that with this arrangement, an injustice was done to the Wends, who ordinarily did not understand the German, and could not properly express themselves in German. This injustice has to be corrected. Therefore, the Wends, if they want to, should meet on the afternoon of the next Three Kings Day in order to hold a Wendish Congregation Meeting.

As concerning the Wendish classes which I was to hold in the School, I need to say that I had intended to start in a few weeks. But, some of the Wends who heard about it, made me understand that thereby I would only cloud the controversial point. First, and above all, the rights of the Wendish language must be established and guaranteed.

And I believe, that both nationalities in Serbin, the Wendish and the German, must separate themselves. Only if this can be done peacefully, could I stay in Serbin as the Pastor of both nationalities.

Johann Kilian, Pastor

[Ed Bernthal]



Erklärung und Eröffnung
Des Pastors Johann Kilian zu Serbin vorgelesen in der
Gemeindeversammlung am 2ten Januar
1870


Ihr wisset lieben Brüder, das unsern Gemeindeversammlung seit den Juni vorigen Jahres haderversammlungen gewesen sind. Es is schrecklich, das Brüdern die zusammen in den Himmel wollen in ihren Versammlungen auf Erden mit einander hadern und dabei zusammen zum heil. Abendmahl gehen.

Was is the Ursache dieses unglückliches Zustandes? Antwort: Die Gemeinde zu Serbin ist in zwei Hälfte gespalten. Die eine Hälfte is die regierend Hälfte und die andere Hälfte ist die regierde Hälfte. Das ist ein schriftwidriges Verhältnis den unser Herr Jesu sagt, Luc. 22. 25, 26, “Die weltliche Könige herschen und die Gewaltigen heist man grädige Herren. Ihr aber nich also.” Wenn sich nun das gedachte Schriftwidrigen Verhältnis nicht nächstens andert, so kann ich Pastor dieser vereinigen Gemeinde nicht bleiben.

Ich keundige darum hiermit mein Amt. Ich kündige mein Amt nun für alle Falle, die eintreten können ihren Hand zu haben. Ich kündige mein Amt damit, wen ich genöthigt werde wirklich abzugehen Nimmand sagen könne ich sei aus meinem Amt fortgelaufen.

Wenn aber jetzt in Serbin Frieden werden soll, so mus die regierte Hälfte der Gemeinde sich nächstens hier versammeln, ehe die regierende Hälfte der Gemeinde sich versammeln. Dann wird jede Hälfte der Gemeinde gleiches Recht haben, so das dann die eine Hälfte sich der andern Hälfte entweder schriftlich oder durch einen aus beiden Theilen erwählte Commision verhandeln kann.

Das ist mein Vorschlag zur Gute. Dann mus ich aber etliche Bemerkungen hinzufügen. Weil diese Colonie im Jahr 1855 nur von Wenden allein angelegt worden ist so wurden alle Gemeindeversammlungen zuerst 10 Jahre lang in Wendischer Sprache gehalten. Auch die Protokoll sind all Wendisch bis zum December 1865, wo ich anfang die Protokoll Deutsch abzufasten. Als aber die Gemeinde in December 1865 um die Aufnahme in der Missouri – Synode anhielt forderte der Districtpräses Buenger in St.Louis, das der bisher bestanden Unterschied der inneren und auseren Gemeinde in Serbin aufgehoben werden muste nothgedrungen am 21sten October 1860 vollzugene und durch die darauf erfolgte Kirchenvisitation vollends ausgeführte Vereinigung der inneren und auseren Gemeinde halte. Zu folge, das die Gemeindeversammlung Deutsch geworden sind und das auch für beide Nationen in Serbin am 12ten Januar 1868 nur eine Gemeindepräsidium ohne Unterscheidung der Wendischen und Deutschen erwählt wurde. Ich erkenne aber jetzt deutlich, das mit dieser Einrichtung den vielen Wenden welche das Deutsche nich ordenlich verstehen und in der Deutschen Sprache sich nicht gehörig ausdrücken können Unrecht geschieht. Dieses Unrecht mus abgethan werden.

Darum solle wenn das die Wenden wollen am nächtsten Dreikönigstage Nachmittags wieder eine Wendische Gemeindeversammlung hier gehalten werden.

Was die Wendischen Stunden anbelangt die ich in der Schule halten sollte und wollte so zeiche ich das ich vorhatten diese Stunden vor oblichen Wochen anzufangen. Aber Seiten der Wenden welche davon gehört hatten, wurde mir zu verstehen gegeben das ich damit der Streitpunkt nur verschmiren wurde. Erst und vor allen Dingen must das Recht der Wendischen Sprache festgestallt und gesichert werden.

Und ich glaube, das die beiden Nationen in Serbin die Wendische und die Deutsche sich auseinander setzen muesten. Nur wenn das in Frieden geschehen sein wird kann ich Pastor beiden Nationen in Serbin bleiben.

Johann Kilian, P.

[Ed Bernthal]

109.85.1 Erklarung.jpg - 284kB

109.85.2 Erklarung.jpg - 321kB

109.85.3 Erklarung.jpg - 232kB
View user's profile View All Posts By User

  Go To Top

Powered by XMB 1.9.12
XMB Forum Software © 2001-2021 The XMB Group