The Wendish Research Exchange
Not logged in [Login ]
Go To Bottom

Printable Version  
Author: Subject: 109.500 Kilian to Braun [CHI, Serbin Collection] 9 Nov 1869
mersiowsky
Super Administrator
*********




Posts: 2215
Registered: 2-13-2011
Member Is Offline


[*] posted on 7-27-2015 at 02:15 PM
109.500 Kilian to Braun [CHI, Serbin Collection] 9 Nov 1869


Serbin, November 9, 1869
Rev. P. Braun, Houston, Texas

Beloved Brother!

Much time has passed since you received the last communication from me. Our last letter that dealt with my shoe problem, I do not have at hand. I was disappointed with myself that I burdened you with that request. Also Teinert and Liberty had managed the matter very poorly with the result that I did not receive any shoes, and the boots that my brother-in-law brought were too small.

On September 29 I received a letter from Rev. Zimmermann about a matter concerning you. I sent him the report of your disagreement with Leubner. He is wondering about your failure to communicate with him. I am not wondering about their wondering, dear brother. But don’t you think that the reason of my failure to write might be something hostile. I am deeply in trouble and write only the necessary letters. The congregation at Serbin is involved in a schism.

The notice from C. L. Brauer and Son from Bremen was correctly received through my brother-in-law Kappler and was made known. When the new organ arrives would you kindly receive it, pay the customs and notify me so that Teinert in Houston might pick it up.

So much for today. Give greetings to your spouse and family from my wife and her devoted

Johann Kilian, P.

[WHN]



Serbin am 9ten November 1869
Rev. P. Braun, Houston, Texas

Geliebter Herr Amtsbruder!

Es ist lange Zeit her, seit Sie keinen Brief von mir empfangen haben. Ihren letzten Brief, der von meinem Schuhwerk handelte, habe ich nicht zur Hand. Ich war verdrießlich über mich selbst, daß ich Sie mit solchen Auftrag beschwert hatte. Auch habe mir Teinert u. Liberty die Sache übel ausgerichtet. Schuhe bekam ich damals keine und die Stiefel, die mein Schwager brachte, waren zu klein.

Am 29 September schrieb mir Rev. Zimmerman in Beziehung auf Sie: "Ich habe ihm den Bericht von Ihrem Streit mit Leubner geschickt. Er wundert sich, daß Sie gar nicht an ihn schreiben." Ich wundere mich über Ihr Wundern nicht, lieber Bruder. Aber denken Sie nicht, daß die Grund meines Nichtschreibens etwas arges ist. Ich bin eben schrecklich in der Not und schreibe nur die pressante Briefe. Die Gemeinde zu Serbin ist im Bruch begriffen.

Die Notiz von C. L. Brauer u Sohn aus Bremen habe ich durch meine Schwager Kappler richtig erhalten und hier bekannt gemacht. Wenn die neue Orgel ankommt, werden Sie dieselbe gütigst zu sich nehmen, den Zoll auslegen und mich benachrichtigen damit sie Teinert in Houston abhole.

So viel für heute. Gesund sind wir. Grüßen Sie Ihre Frau Gemahlin und Familie von meiner Frau und Ihrem ergebenen

Johann Kilian, P.

[GRN]

Letter 109.5 9 Nov 1869.25.jpg - 239kB
View user's profile View All Posts By User

  Go To Top

Powered by XMB 1.9.12
XMB Forum Software © 2001-2021 The XMB Group