The Wendish Research Exchange
Not logged in [Login ]
Go To Bottom

Printable Version  
Author: Subject: 109.400 Kilian to Bünger [CHI, Serbin Collection] 9 Nov 1869
mersiowsky
Super Administrator
*********




Posts: 2215
Registered: 2-13-2011
Member Is Offline


[*] posted on 7-27-2015 at 02:12 PM
109.400 Kilian to Bünger [CHI, Serbin Collection] 9 Nov 1869


Serbin, November 9, 1869

To Pastor T. F. Bünger, St. Louis, Missouri

Honorable, beloved Mr. President,

According to my promise you receive my report on the newest development towards the decision which was reached the day before yesterday. The Spenerists [Spener was a German theologian who promoted pietism] and the German Nationalists united more and more in Serbin under the leadership of Leubner, in order to gain control. However, in public congregational meetings nothing is mentioned about the deep-rooted differences between the Lutheranism and Spenerism, Wend and German. It is not considered wise to do. Only in private conversations are these things addressed. In the congregational meeting which we had two days ago we only addressed and voted on the question of who should be the cantor (meaning Pope) of this congregation in Serbin, Leubner or Teinert. Mr. Leubner got 50 and Teinert 42 votes. Two thirds of the congregational members were present. The congregational members who stayed home presumably are those who are on Teinert’s side, on the side of the Wends. The Wendish party is just waking up now. It is not as confident as the united German and Spener party. It is for this reason that many of the Wendish people do not come because it does not matter to them one way or another, or because they are uninformed. Each member of the Leubner party attends the meeting. It is for this reason that Leubner’s party got eight more votes than Teinert. I did not participate in the meeting but observed the battle between the parties. President Dube is on the side of the Wendish in favor of Teinert. Vice President Jungmichel, a German, is on the side of the Germans and in favor of Leubner. Dear Mr. President, you should have been here two days ago to observe how the parties fought with one another. It was impossible for the leaders of the congregation to keep control. A proposal for reconciliation, which was proposed by President Dube according to my suggestion, was not even heard. It stipulated that the leadership of Cantor would be divided between the two. They would switch off one Sunday and the next, one holiday and the next. Also all administrative matters would be handled in the same manner. The fact is Aut Caesar Aut Nihil which means “all Caesar or nothing.” After the meeting had closed Mr. Leubner asked me what I would have said if Teinert had won the vote. I answered him “I would have disapproved of Teinert’s papism as much as any other.” I further said “According to Walther’s book –About Church and Office - it would now be necessary to unify the congregation with one vote. Otherwise a break up would be necessary.”

But in reality the congregation in Serbin has already broken apart inside. The question remains how to handle the break on the outside.

I personally was not attacked in this dreadful fight. Not one negative word was said against me, a proof that both parties want to keep me as their pastor, and also a proof that the Leubner party wants to keep me despite their awareness of my opposition to their popery.

But it bothers my conscience that men who hated one another so deeply, as had become apparent two days ago, can celebrate communion together. According to Paul, being enemies, bickering, envy, anger, quarrel, discord are works of the flesh as much as the breaking apart of marriage, disobedience, drinking excessively etc. And these same people come to communion as if they were the best Christians. This is an unbearable condition. The division of the congregation is bad. But the staying together of those people who hate and reject any influence of ways to reunification is even worse. I read in the Bible, that belief works through love, and that the fruit of the Holy Ghost is the love, happiness, peace, patience, friendliness, goodness etc. is. But I see the opposite in the meeting of the congregation. I believe it would be best for the Wendish to follow Abraham’s peaceable-ness, who said “Let there be no strife, I pray thee, between me and thee, and between my herdsmen and thy herdsmen, for we be brethren. Is not the whole land before thee? Separate thyself, I pray thee, from me: if thou will take the left hand, then I will go to the right; or if thou depart to the right hand, then I will go to the left.“ Genesis 13: 8 and 9.

I wonder if the Missouri Synod will give a new pastor to the Leubner party, should the Wendish who want to remain Wendish have removed themselves. The question of interest and chiliasm does not divide the local congregation, as both parties remain far from thinking in those terms. I will not attempt to bring them closer to those terms. We are divided enough through our present contrasts.

One says: it’s something between two things, the administration of the office of the cantor under the leadership of Leubner or Teinert. But I say: one suppresses the other, therefore, it is not something between two things. It is written: “The kings of the Gentiles exercise lordship over them; and they that exercise authority upon them are called benefactors. But it shall not be so; but he that is greatest among you, let him be as the younger; and he that is chief, as he that doth serve.” (Luke 22: 25 and 26) If the suppression of one party is something between two things, so is the strengthening of the suppressed party to save the freedom, also something between two things. It is written “Were you a slave when you were called? Don’t let it trouble you – although if you gain your freedom, do so.” (1 Corinthians 7: 21. “But when they persecute you in this city, flee you into another…….” (Matthew 10: 23)

Let me be frank with you, Mr. President, the Missouri Synod has a prophetic stand in the world. Its very fundamental principle “Union in the whole congregation” must be accomplished in the Serbin congregation. There are three forms of Papism. Either the congregation is domineered by the Pope as in Rome. But the powerful members of the church (potiora membra ecclesia), for example, the kings reign over the church in Berlin, or one part of the congregation domineers over the other like in Serbin.

Maybe you will say now to me “Paul, you are assuming.” But I say the office of the president of the Missouri Synod has to understand the situation in Serbin correctly, so that it can understand, that nothing is left to our Wendish but to form a Lutheran Missouri Synod Wendish congregation. And if it were to come to discussions between the Synod and Serbin, which would try to bring everybody back under one hat? This congregation would not continue as one in its core. The elements of the two parties are too different. But do trust that despite my various opinions my trust is in the Lord.

Yours faithfully Johann Kilian, Pastor



Serbin, am 9. November, 1869
An Pfarrer T. F. Bünger, St. Louis, Missouri

Hochwürdiger, geliebter Herr President!

Sie empfangen hiermit meinem Versprechen gemäß meinen Bericht über den neuesten Schritt zur Entscheidung, der vorgestern getan ist. Die Speneristen und die deutschen Nationalisten in Serbin vereinigen sich unter ihrem Parteihaupt Leubner immer fester, um die alleinige Herrschaft zu behaupten. Jedoch werden in öffentlicher Gemeindeversammlung in den tief liegenden Gegensätzen Luthertum und Spenerismus, Wendenthum und Deutschthum, noch auf keiner Seite erwähnt, weil man das nicht für rathsam erachtet. Nur in Privatgesprächen ist davon die Rede. In der vorgestrigen Gemeindeversammlun wurde nur die Frage durch Abstimmung entschieden, wer Cantor, daher Papst, in Serbin sein sollte, Leubner or Teinert. Herr Leubner bekam 50 Stimmen und Teinert 42. Zwei Dritttel der Gemeindeglieder waren gegenwärtig. Die Gemeindeglieder, die zu Hause geblieben waren, stehen vermutlich alle auf Teinerts Seite, das heißt auf der Seite des Wendenthums. Die Wendische Partei ist nicht so vertraut wie die vereinigte deutsche und Speneristen Partei sondern erwacht erst. Darum kommen von der wendischen Partei viele aus Gleichgültigkeit oder Unkenntnis nicht in die Gemeindeversammlung, die deutsche Leubnersche Partei aber erscheint Mann für Mann. So ist es dann gekommen, daß Herr Leubner und seine Partei mit 8 Stimmen Mehrheit siegte. Ich für meine Person beteiligte mich an dieser Versammlung nicht, sondern sah nur der Schlacht zu. Der President Dube steht auf der Wendischen Seite, ist also für Teinert, der Vice President Jungmichel, ein Deutscher, steht auf der deutschen Seite, ist also für Leubner. Sie hätten umsehen sollen, lieber Herr President, wie das vorgestern zuging, und wie die Parteien sich angriffen. Das Presidium konnte die Ordnung nicht aufrecht erhalten. Ein Vorschlag zur Güte, den der President Dube auf meine Veranlaßung vorschlug, daß die Führung des Kantor Amtes geteilt werden solltte, so daß Leubner mit Teinert einen Sonntag um den anderen, einen Festag um den anderen, wechseln und die anderen Dienstgeschäfte gleichfalls geteilt würden, wurde garnicht beachtet. Es heißt jedenfalls : Aut Caesar Aut Nihil (Alles Caesar oder Nichts). Nach dem Schluß der Gemeindeversammlung fragte mich Herr Leubner, was ich denn gesagt hätte, wenn Teinert die Stimmenmehrheit bekommen hätte. Ich antwortete: Ich hätte Teinerts Papsttum ebensogut verworfen wie jedes andere. Ich antwortete: Es sei jetzt nach dem Buch unseres Walthers „Von Kirche und Amt“ Einstimmigkeit der ganzen Gemeinde notwendig. Oder es müßte ein Bruch erfolgen.

Die Gemeinde zu Serbin ist aber auch in der Wirklichkeit schon gebrochen innerlich. Es fragt sich nur noch, wie der Bruch äußerlich ausgeführt werden soll.

Ich bin in diesem furchtbaren Streit nicht angefochten. Gegen mich ist in der vorgestrigen Gemeindeversammlung, die mich an die Epheserische Räubergeschichte erinnert, nicht ein einziges Wort gefallen, ein Beweiß, daß auch beide Parteien mich behalten wollen, und daß auch die Leubnerische Partei zustimmte, obwohl sie weiß, daß ich gegen ihr Papsttum bin.

Es fällt mir aber aufs Gewissen, daß Gutsherren, die sich so glühend haßten, wie vorgestern deutlich zum Vorschein kam, ganz ruhig zusammen das Heilige Abendmahl nehmen. Feindschaft, Hader, Neid, Zorn, Zank, Zwietracht sind nach Paulus ebenso gut Werke des Fleisches, als Ehebruch, Unzucht, Saufen, und so weiter. Und diese Leute gehen zum Sakrament als wären sie die besten Christen. Das ist ein unerträglicher Zustand. Die Trennung der Gemeinde ist schlimm, aber das Zusammenbleiben solcher Leute, die sich haßen und allen versöhnenden Einwirkungen widerstehen, ist noch schlimmer. Ich lese in der Bibel, daß der Glaube durch die Liebe tätig ist, und daß die Frucht des Geistes die Liebe, Freude, Friede, Geduld, Freundlichkeit, Gütigkeit und so weiter ist. In der Gemeindeversammlung aber sehe ich das Gegenteil. Für die Wenden ist demnach, glaube ich, das beste, der Friedfertigkeit Abrahams zu folgen, welcher seinem Vetter ...sagte: Lieber laß nicht Zank sein zwischen mir und Dir. Steht Dir nicht alles Land offen. Lieber scheide Dich von mir. Willst Du zur Linken, so will ich zur Rechten, oder willst Du zur Rechten, so will ich zur Linken. 1 Moses 13, vers 8.

Ob das Presidium der Missouri Synod der Leubnerschen Partei einen neuen Pastor geben wird, wenn die Wenden, welche Wenden bleiben wollen, ausgeschieden sein werden, fragt sich. Die Zinsenfrage und der Chiliasmus (die Lehre from tausendjährigen Reich) entzweit die hiesige Gemeinde nicht, weil beides allen beiden Parteien noch fern liegt. Und ich hüte mich wohl, diese Lehrstücke ihnen näher zu rücken. Wir sind schon durch unsere Gegensätze entzweit genug.

Man sagt: Es handelt sich ja bloß um ein Mittelding, die Verwaltung des Cantor Amtes, unter Leubner oder Teinert. Aber ich sage: daß ein Teil den anderen ebenso starken oder stärkeren aber geduldigen Teil der Gemeinde unterdrückt, das ist kein Mittelding. Denn es steht geschrieben: “Die weltlichen Könige herrschen und die Gewaltigen heißt man gnädige Herren, ihr aber nicht also! Sondern der Größte unter Euch soll sein wie der Jüngste und der Vornehmste wie ein Diener.” Lukas, Kapitel 22, Vers 25, 26.

Ist die Unterdrückung eines Teils ein Mittelding, so ist das Ermächtigen des unterdrückten Teils , die Freiheit zu retten, gleichfalls ein Mittelding. So stehet aber geschrieben: “Bist Du ein Knecht berufen, sorge Dir nicht. Doch kannst Du frei werden, so brauche des viel lieber”. Erste Brief an die Korinther, Kapitel 7, Vers 21. „Wenn sie Euch aber in einer Stadt verfolgen, so fliehet in eine andere.“ Matthäus 10, Vers 23.

Lassen Sie mich offen sein, lieber Herr President. Die Missouri Synode hat in der Welt eine prophetische Stellung. Ihr großer Grundsatz “ Einstimmung der ganzen Gemeinde” muß auch in Serbin durchgeführt werden.

Es gibt drei Formen des Papsttums. Entweder wird die Gemeinde von der Geistlichkeit beherrscht wie in Rom (über die eigentümliche Form des Papsttums in Rußland will ich mich einmal aussprechen, wenn Sie es wünschen). Aber die potiora membra ecclesia (einflußreiche Gemeindemitglieder), zum Beispiel die Könige herrschen über die Kirche in Berlin, oder es herrscht ein Teil der Gemeinde über den anderen Teil, wie in Serbin.

Sie werden, lieber Herr President, vielleicht sagen: Paulus, du ratest. Aber ich sage: das liebe Presidium der Missouri Synode hat vorerst den Standpunkt seines Pastors in Serbin richtig aufzufassen, damit es versteht, daß unserem Wendentum jetzt nichts übrig bleibt, als die Bildung einer Lutherischen Missourischen Wendengemeinde. Und wenn darüber Verhandlungen eintreten sollten, welche die ganze Gemeinde wieder zur äusserlichen Einigkeit führten, so würde doch eine so zusammengekleisterte Gemeinde nicht auf die Dauer einig bleiben. Die Elemente sind zu verschieden. Glauben Sie aber, daß ich bei allen sonderbaren Wendungen , die ich etwa tue, doch im Herrn bleibe.

Euer Hochwürdiger Ergebener Johann Kilian, Pastor



Letter 109.4.1 9 Nov 1869.25.jpg - 245kB

Letter 109.4.2 9 Nov 1869.25.jpg - 247kB

Letter 109.4.3 9 Nov 1869.25.jpg - 250kB

Letter 109.4.4 9 Nov 1869.25.jpg - 248kB
View user's profile View All Posts By User

  Go To Top

Powered by XMB 1.9.12
XMB Forum Software © 2001-2021 The XMB Group