The Wendish Research Exchange
Not logged in [Login ]
Go To Bottom

Printable Version  
Author: Subject: 107.500 Kilian to Schieferdecker [CHI, Serbin Collection] 28 Jun 1869
mersiowsky
Super Administrator
*********




Posts: 2215
Registered: 2-13-2011
Member Is Offline


[*] posted on 7-1-2015 at 05:26 PM
107.500 Kilian to Schieferdecker [CHI, Serbin Collection] 28 Jun 1869


Serbin, 28 June 1869
Rev. G. A. Schieferdecker, Mendota, Ills.

Dear Brother,

Almost ten years have elapsed since I received your second letter of 3 August 1859. In it you told about your last altercation with the Missouri Synod and wished to know my thoughts on the millennium. I did not answer you, so I would not get into difficulties, and my relations would remain friendly with the Missouri Synod. Prof. Walther was indeed my personal friend, with whom I corresponded since 1855.

Now, however, the time has arrived, in which I must write to you again. I confess to you that up to now I have been unable to find a home for my beliefs in America. Since your excommunication I have not felt comfortably at home in the Missouri Synod, and I do not know another synod, in which I could feel more comfortable. So you may remember of what I wrote you on 15 February 1859 concerning the Iowa Synod. I wrote as follows: “When the Iowa Synod stands on the Lutheran confessions and holds itself free from all schools of thought, they will hold the future of the Lutheran church. If they exchange, however, perhaps the Löhe idea or another school of thought with the Lutheran church, as the Missouri Synod seemed to exchange the old orthodox school with the Evangelical Lutheran church, then I advise you to stand by yourself, until the free Lutheran church comes to America, if it is not already here. Then this one will have a great future.”

Finally the clouds are beginning to break up, that hovered up to now over the Ev. Lutheran Church in America, in which the Missouri Synod was too narrow and the Iowa Synod was too broad. Both the articles that appeared in this year’s Brobst’s “Theological Monthly.”

“Twelve Theses Concerning the Lending of Money at Interest and the Opinion of the Upper Consistorial Council of Harless” are, so to speak, an occasion in which the confessional sentences that are set down on the current burning issues, are my belief. A synod that now has issued two publically disputed papers on the confession of the two aforementioned articles in the monthly periodical did not exist in America up to now. But Professor Gottfried Fritschel has resolved the doctrine of Christian freedom the questions concerning Sunday and usury. And I mean that an all around implementation and limitation of Christian freedom could bring all genuine Lutherans in America together. To my knowledge only the Missouri Synod rests on the Biblical foundation of the confessions. his issue has held me, up to now, firmly in the Missouri Synod. That is why I could only be a member of the Iowa Synod, if the trace of Löheism that is present, were changed to the views of Harless. I believe that now my dear Harless, with whom I was personally acquainted with in Saxony, is the Coryphæus [leader] of the Lutheran church. I admire also Löhe but since his Shrove Monday [Monday before Lent], I am no longer favorable toward him.

I am now thinking of quietly leaving the Missouri Synod until further notice and to assume a solitary place, until my house is completed. I will not fight the Missouri Synod. I have no taste for conflict. I cannot remain alone in a community with which I am disunited on several issues and not be quiet. And as I will soon be 60 years old, I would like to live in my own house in respect to the confessions, and if that is not yet ready, pitch a tent near the building-site.

So I have now explained and exposed my position toward the Lutheran synods in America, that now meet, that there is presently no synod, that conforms in every aspect to my beliefs. Nevertheless, you will be surprised with the second matter close to my heart, that I now, dear brother, present to you.

Soon I will have been pastor in Serbin for 15 years. This congregation which now totals 600 souls is a Wendish colony, that I helped found with indescribable laborious suffering and privation and which now has come into such prosperity that we have no poor families. In 1860 this colony received its own post office and is officially Serbin.

This congregation of mine, however, has been so badly plagued with disunity in its years here that in 1858 a number of Spener-type conventiclists left me, built their own church and parsonage on the northeast part of the colony, and had two pastors of the Texas Synod, one after the other. In 1859 my congregation also built a church.

In 1864 a controversy arose in my congregation that lasted for years. Through it I was moved to bring about the union of my congregation to the Missouri Synod, whose member I myself had been since 1855. The congregation in Serbin which had not been separated was admitted in 1866. That in turn was followed by a church visitation and a church hearing at Pentecost in 1867. he result was that in that year the Spenerists who had separated were again admitted. All of Serbin was again united with that and the church of the separatists has stood unused since then.

But now the conflict in the congregation became worse than it had been. And after extended requests a German school teacher was sent to us from Addison where also my oldest son studies in his second year, so I now live in the misery that inwardly tears apart the congregation – not only the antagonisms between Spenerism and Lutheranism, but also the antagonisms of things German and things Wendish began to make itself perceptible.

The disruption in the congregation has now become so malicious, that I have thought it best, to leave the congregation as soon as possible, so that the executive office of the Missouri Synod can fill the pastorate at Serbin with a German pastor.

But before I notify Prof. Walther in St. Louis of my departure from the Missouri Synod and my resignation in Serbin, I must ask for a new home in the North for me and my children.

Share this letter with the dear Prof. Gottfried Fritschel so that he can consider which place would be suitable for me. But I do not want to become a member of the Iowa Synod, if the Iowa Synod in the doctrine on the Church and Office of the ministry is not Missourian or like Harless. Preaching I will do as much as anyone wishes. ut I do not want to travel to daughter congregations, and I want a study.

Incidently, may I add that I am a musician, who can play every chorale, that I have worked through the 24 keys of music and am working on a Triad School which should serve for a faster training of good organists. One should bring me the best organist and musician that one has for my training. Neither should such a person be an arrogant musical idiot. I want to learn many things such as playing the pedals, from him. It is my passion.

You and Prof. G. Fritschel should keep this letter private for the time being because I have not yet written to Prof. Walther of my separation. If, however, anyone does not need me, then keep this letter in secret forever. With that I remain in the Lord. I however await an answer within 6 weeks.

Your, Johann Kilian, P.

[GRN; Biar]



Serbin am 28sten Juni 1869
Rev. G. A. Schieferdecker, Mendota, Ills.

Geliebter Bruder!

Es sind nun bald zehn Jahre vergangen, seit ich Ihren zweiten Brief vom 3ten August 1859 empfing. Sie erzählten mir darin Ihre letzte Auseinandersetzung mit der Missouri-Synode und wollten meine Gedanken über das Millennium wissen. Ich antwortete Ihnen nicht, um nicht in Schwierigkeiten zu kommen, da meine Verhältniß zur Missouri-Synode freundlich blieb. Prof. Walther war ja mein persönlicher Freund, mit dem ich seit dem Jahre 1855 brieflich verkehrte.

Nun aber ist die Zeit gekommen, wo ich Ihnen wieder schreiben muß. Ich gestehe Ihnen, daß mir in Amerika f'ür meinen Glauben bisher eine Heimath fehlte. In der Missouri-Synode fühlte ich mich seit Ihrer Excommunication nicht mehr recht Hause, und eine andern Synode, in der ich mich hätte heimisch fühlen können, kannte ich nicht.

Sie werden sich vielleicht noch erinnern, was ich Ihnen am 15 Februar 1859 in Bezug auf die Iowa Synode schrieb. Meine Worte lauteten also: "Wenn die Iowa-Synode im lutherischen Bekenntniß stehend frei von allen Schulen sich hält, so wird sie die Zukunft der lutherischen Kirche haben. Verwechselt sie aber vielleicht die Löhe'sche oder eine andere Schule mit der lutherischen Kirche, wie die Missouri-Synode die alte orthodoxe Schule mit der ev. lutherischen Kirche zu verwechseln scheint, so rathe ich Ihnen einsam zu stehen, bis die freie lutherische Kirche in Amerika kommt, wenn sie nicht schon da ist. Denn diese wird eine große Zukunft haben."

Endlich beginnen sich die Wolken zu brechen, die über der ev. luther. Kirche Amerika's bisher hingen, indem die Missouri-Synode zu eng und die Iowa-Synode zu weit war. Die beiden Aufsätze, die in den Brobstschen "Theologischen Monatsheften" in diesem Jahre erschienen "Zwölf Thesen über das Ausleihen des Geldes auf Interessen und das Gutachten des Oberconsistorialrath Harless" sind, so zu sagen, ein Ereigneß die darin niedergelegten Bekenntnißsätze sind mein Glaube in den jetzt brennende Fragen.

Das ist gleichsam der Riß zu dem Hause, in welchem ich wohnen und welches ich helfen will aufbauen. Eine Synode, die in aüen jetzt streitigen Stücken das Bekenntniß der beiden gedachten Aufsätze der Monatshefte öffentlich kund gegeben hätte, war bis jetzt in Amerika nicht vorhanden. Herr Prof. Gottfried Fritschel hat aber mit der Lehre von der christlichen Freiheit die Sonntagsfrage und die Wucherfrage entschieden. Und ich meine, daß eine allseitige Durchführung und Begrenzung der christlichen Freiheit alle echten Lutheraner Amerika's zusammen bringen könnte. Allein in der Lehre von Kirche und Amt steht meines Wissens nur die Missouri-Synode auf dem biblischen Grunde des Bekenntnißes. Dieser Punkt hielt mich bisher bei der Missouri-Synod fest. Darum könnte ich der Iowa-Synod nur dann gliedlich angehören, wenn der etwa noch vorhandene Löheanismus in den Harlessianismus überginge. Ich glaube, daß jetzt mein lieber Harless, mit dem ich in Sachsen auch persönlich bekannt war, der Coryphæus der ev. lutherischen Kirche ist. Ich verehrte auch Löhe aber seit seinen Rosenmonaten, bin ich ihn nicht mehr günstig.

Ich gedenke jetzt von der Missouri-Synode bis auf Weiteres ruhig abzutreten und eine einsame Stellung einzunehmen, bis mein Haus fertig sein wird. Die Missouri-Synode werde ich nicht anfechten. Denn zum Streiten fehlt mir alle Neigung. Allein ich kann in einer Gemeinschaft, mit der ich in etlichen Stücken uneins sein muß nicht ruhig sein. Und da ich nun bald 60 Jahre alt werde, so möchte ich doch nun hinsichtlich des Bekenntnisses in meinem eigenen Hause wohnen und wenn das noch nicht fertigt ist, ein Zelt neben dem Bauplatz aufschlagen.

So habe ich Ihnen nun meine Stellung zu den lutherischen Synoden in Amerika, die jetzt tagen, dargelegt und eröffnet, daß es gegenwärtig keine Synode gibt, die in allen Stücken meines Glaubens wäre. Dennoch wird Sie das zweite Anliegen meines Herzens befremden, das ich Ihnen, lieber Bruder, nun vorzutragen habe.

Ich bin nun bald 15 Jahre Pastor der Gemeinde zu Serbin. Diese Gemeinde die jetzt 600 Seelen zählt ist eine Wendische Colonie, die ich mit unbeschreiblichen Mühseligkeiten Leiden und Entbehrungen anlegen half und die nun in solchen Wohlstand gekommen ist, daß wir keine arme Familie haben. Diese Colonie erhielt im Jahre 1860 ein eigenes Postamt und damit den öffentlichen Serbin.

Diese meine Gemeinde wurde aber die Jahre her mit der Uneinigkeit so hart geplagt, daß im Jahre 1858 eine Anzahl Spenerischer Conventiculisten von mir abtraten, eine eigene Kirche u Pfarre am nordöstlichen Ende der Colonie erbauten und zwei Geistliche der Texas-Synode hintereinander hatten. Im Jahre 1859 baute auch meine Gemeinde eine Kirche.

Im Jahre 1864 erhoben sich in meiner Gemeinde Streitigkeiten, die Jahre lang währten. Dadurch ward ich bewogen, den Anschluß meiner Gemeinde an die Missouri-Synode, deren Mitglied ich selbst bereits seit 1855 war, zu bewerkstelligen. Die nicht separirte Gemeinde zu Serbin ward im Jahre 1866 aufgenommen. Darauf folgte zu Pfingsten des Jahres 1867 eine Kirchenvisitation und ein Kirchengericht. Die Folge war, daß die im Jahre die separirten Speneristen wieder aufgenommen wurden. Ganz Serbin wurde damit wieder vereinigt und die Kirche der Separirten steht seitdem ungebraucht da.

Aber nun wurden die Kämpfe in der Gemeinde schlimmer, als sie gewesen waren. Und da uns auf großen Verlangen ein Deutscher Schullehrer aus Addison, wo auch mein ältester Sohn ins zweite Jahr studiert, gesendet wurde, so erlebe ich nun den Jammer, daß nicht bloß der Gegensatz Spenerismus u Lutherthums die Gemeinde innerlich zerreißt, sondern auch der Gegensatz des Deutschthums und Wendenthums sich fühlbar zu machen beginnt.

Die Zerrüttung der Gemeinde ist jetzt so arg geworden, daß ich für gerathen halte, die Gemeinde bald möglichst zu verlassen, damit das Präsidium der Missouri-Synode die Pfarrstelle zu Serbin mit einem Deutschen Pastor besetze.

Ehe ich aber dem Herrn Prof. Walther in St. Louis meinen Abgang von der Missouri-Synode und meine Amtsniederlegung in Serbin anzeige, muß ich für mich und meine Kinder eine neue Heimath im Norden bestellen.

Theilen Sie diesen Brief dem lieben Herrn Prof. Gottfried Fritschel mit, damit er überlege, welche Stellung für mich passen würde. Aber zur Iowa-Synode will ich nicht gliedlich gehören, wenn die Iowa-Synode in der Lehre von Kirchen und Amt noch nicht Missourisch oder Harlessisch ist. Predigen will ich so viel man wünscht. Nur Filia reisen will ich nicht machen. Und eine Studierstube will ich haben.

Nebenbei bemerke ich noch daß ich ein Musiker bin, der jeden Choral aussetzen kann, daß ich die 24 Tonarten der Musik durchgearbeitet habe und an einer Dreiklang Schule arbeite welche zu schneller Heranbildung guten Organiste dienen soll. Man soll mich, dem besten Organisten und musiker, den man hat, in Verbindung bringen. Nur soll ein solcher Mann kein eingebildeter Musiknarr sein. Ich will noch Manche z. B. das Pedalspiel, von ihm lernen. Es ist das meine Liebhaberei.

Diesen Brief sollen Sie und Herr Prof. G. Fritschel als Geheimniß so lange bewahren, als ich nicht dem Herrn Prof. Walther meinen Abschied geschrieben haben. Wenn man mich aber nicht mag, so möge dieser Brief für meiner ein Geheimniß bleiben. Damit verbleibe ich im Herrn. Ich erwarte aber Antwort binnen 6 Wochen.

Ihr Johann Kilian, P.

[GRN; Biar]

Letter 107.5.1 28 Jun 1869.25.jpg - 214kB

Letter 107.5.2 28 Jun 1869.25.jpg - 234kB

Letter 107.5.3 28 Jun 1869.25.jpg - 235kB

Letter 107.5.4 28 Jun 1869.25.jpg - 250kB
View user's profile View All Posts By User

  Go To Top

Powered by XMB 1.9.12
XMB Forum Software © 2001-2021 The XMB Group