The Wendish Research Exchange
Not logged in [Login ]
Go To Bottom

Printable Version  
Author: Subject: 101.000 Kilian to Ebert [CHI, Serbin Collection] 11 Mar 1868
mersiowsky
Super Administrator
*********




Posts: 2215
Registered: 2-13-2011
Member Is Offline


[*] posted on 5-31-2015 at 11:12 PM
101.000 Kilian to Ebert [CHI, Serbin Collection] 11 Mar 1868


Serbin, Bastrop Co., Texas, 11 March 1868

To Pastor Albert Ebert, Honorable Reverend, Gröditz, Kingdom of Saxony.

Most Venerable Reverend, dear fellow clergyman!

Your letter of 22 January of this year was received by me 8 days before this Sunday My joy over receiving it was significantly moderated in that you wanted information about persons and situations which was not known to me; that is why my letter will be short.

Michael Mickan is still living and is married and lives 15 English (3 German) miles from here, not far from the little town of Round Top in a settlement of Germans named "Zapp Settlement." I heard through Johann Urban from Rakel, who lives here, that over the years he [Mickan] has received several letters from Gröditz. He did not have any church fellowship with me and my congregation all the time he lived in Texas. Therefore, I am unable to say anything about him. But when his brother writes to him he should address the letter as follows: Michael Mickan, P. O., Round Top, Zapp Settlement, Fayette Co., Texas.

R. G. Lehnigk, to some extent, puzzles me. Upon recommendation I had the sickly man come here in 1866. I had him in my house from July 1866 until Easter 1867. At first he was good to me and my family, as well as, the congregation, so that they wanted to call him as schoolteacher, which he declined because of his illness. One time he became seriously ill. As he recovered again I let him teach my school. It was hard to get him to preach; the preparation of a sermon was very hard for him. And yet he always wanted to be the pastor and not just the schoolteacher.

I have had antagonists in the congregation. Perhaps you know that in the year 1858 several local Wends, because they misunderstood my stand on conventicles, separated themselves from me and my congregation, built their own church and parsonage and after they had 2 pastors, one after the other, from the so-called "Evangelical Lutheran Synod of Texas", by whose "all-around inclusive and union-inclined Christianity" they had been deceived for 8 years. Before P. Lehnigk came here these separated brethren began to understand me after they returned. When we were almost in agreement Lehnigk became involved so that we two pastors were at odds. The issue in contention was that Lehnigk wanted to use the former church, only one English mile away from my church, which I with decisiveness did not want. He spoke of a model Missouri congregation, which would have confessional announcements and strict church discipline. My congregation was not strict enough. With that he agitated my former antagonists anew. Since before Lehnigk's arrival I had led my congregation to be accepted by the Missouri Synod, the natural consequence of my discord with Lehnigk was the all-around demand to have an official church visitation. Pastor Lehnigk, who had gone to the Synodical Convention in Chicago, was not permitted to return by the Presidium of the Synod, to whom I had explained the whole situation. The Vice President of the Western Synodical District, Pastor H. Fick of Collinsville, Illinois, came here by himself on the Saturday before Pentecost 1867. I preached in front him on the first and second days of Pentecost. He himself preached on the third day of Pentecost and in the afternoon the negotiations began. My antagonists were asked to present their complaints. This hearing, in which I had to defend myself against the accusations of my antagonists, had the result that I was vindicated and the separatist brethren and I and my congregation were reconciled and the former church, just like I always wanted, stands unused and will be formally transferred to my congregation.

After that P. Lehnigk has asked me and my congregation for forgiveness which was accepted unconditionally. I am again his friend and correspond with him. Nevertheless, I cannot fully understand him.

My oldest son, Gerhard, who was born on 6 April 1852 attends the Teacher's Seminary at Addison, Illinois, since September of last year.

My congregation is now building a new stone church, 70 feet long, 40 feet wide, 24 feet to the eaves, because our present church is getting too small and will be converted into a school.

What will become of the Provincial Church of Saxony if she falls into the power of the majority I do not venture to foretell, but remain in all discretion indebted to you, Honorable Reverend in Christ.

J. Kilian, P.

[Biar]



Serbin, Bastrop Co. Texas am 11ten März 1868.

An Herrn Pastor Albert Ebert, Hochehrwürden, Gröditz Königr. Sachsen.

Hochwürdiger Geliebter Herr Amtsbruder!

Ihr Schreiben vom 22sten Januar dieses Jahres erhielt ich am Sonntag vor 8 Tagen. Meine Freude darüber wurde bedeutend dadurch herabgestimmt, daß Sie Auskunft über Personen und Verhältnisse verlangen, welche mir nicht offenbar sind, weshalb meine Angaben kurz sein werden.

Michael Mikan lebt noch u. ist verheirathet u. wohnt 15 Englische (3 Deutsche) Meilen von hier, unweit des Städtchens Round Top in einer Ansiedlung von Deutschen, welche das "Zapp Settlement" heißt. Er hat auch, wie ich später erfuhr durch Johann Urban aus Rakel, welcher hier wohnt, die Jahre her etliche Briefe aus Gröditz zugesendet erhalten. Mit mir und meiner Gemeinde hat er die ganze Zeit seines Aufenthalts in Texas keine kirchliche Gemeinschaft gehabt. Darum kann ich nicht viel über ihn sagen. Wenn aber sein Bruder ihm schreibt, so möge er den Brief an ihn also adressiren: Michael Mikan, P.O.Round Top, Zapp Settlement, Fayette Co., Texas.

P. G. Lehnigk ist mir, gewissermassen ein Räthsel. Ich ließ den kränklichen Mann im Jahre 1866 auf Empfehlung hieher kommen. Ich habe ihn vom Juli 1866 bis zu Ostern 1867 in meinem Hause gehabt. Er war erst mir und meiner Familie, wie auch meiner Gemeinde angenehm, weshalb sie ihn zum Schullehrer berufen wollte, was er mit Verwendung seiner Kränklichkeit ablehnte.

Einmal wurde er auch ernstlich krank. Als er wieder genas, ließ ich ihn meine Schule halten. Zum predigen war er schwer zu bringen, das Studieren auf die Predigt fiel ihm zu schwer. Und doch wollte er immer lieber Pastor sein, als bloß Schullehrer.

Ich hatte Gegner in der Gemeinde. Denn Sie wissen vielleicht, daß im Jahre 1858 mehrere hiesige Wenden, weil sie meine Stellung zu der Conventikeln missverstanden, von mir und meiner Gemeinde sich trennten, eine eigne Kirche und Pfarre bauten und nach einander 2 Pastoren der sog. "Ev. Luther. Synode von Texas" hatten, durch deren "allgemein gehaltene und der Union zugeneigte Christlichkeit" sie 8 Jahre lang sich täuschen ließen. Ehe nach P. Lehnigk hieher kam, waren diese separierten Brüder auf dem Rückwege zu mir begriffen. Als wir fast Eins waren misschte sich Lehnigk hinein, daß wir beide Pastoren zervielen. Der Streitpunkt war, daß Lehnigk wollte, jene Kirche, die nur eine Englische Meile von meiner Kirche entfernt ist, sollte im Gebrauch bleiben, was ich mit Entschiedenheit nicht wollte. Er sprach auch wohl von einer Missourischen Mustergemeinde, welche Beichtanmeldung und strenge Kirchensucht haben sollte. In meiner Gemeinde ging es ihm nicht streng genug zu. Damit regte er meine bisherigen Gegner von neuen auf. Weil ich meine Gemeinde vor Lehnigks Ankunft dahin gebracht hatte, daß sie sich in die Missouri Synode aufnehmen ließ, so war die natürliche Folge meines Zwiespalts mit Lehnigk die, daß auf allseitiges Verlangen eine Kirchenvisitation angestellt wurde. Den Pastor Lehnigk aber der zur Synodalversammlung nach Chicago gegangen war, ließ das Präsidium der Synode, dem ich die ganze Sachlage dargelegt hatte, nicht wieder hieher zurückkehren.

Der Vice Präses des Westlichen Synodal Districts, Pastor H. Fick von Collinsville, Illinois, kam am Sonnabend vor Pfingsten 1867 hier allein an. Ich predigte vor ihm am ersten und zweiten Pfingsttage. Am dritten Pfingsttage predigte er selbst und am Nachmittage begannen die Verhandlungen. Meine Gegner wurden aufgefordert, ihre Klagen vorzubringen. Dieses Verhör, in welchem ich vier Tage lang gegen die Anklagen meiner Widersacher mich vertheidigen mußte, hatte die Folge, daß ich gerechtfertigt erschien und die Separirten Brüder sich mit mir und meiner Gemeinde wieder vereinigten und jene Kirche seitdem wie ich gleich gewollt hatte, ungebraucht da steht u. meiner Gemeinde förmlich übergeben wird.

P. Lehnigk hat darauf mich u. meine Gemeinde um Verzeihung gebeten welche ihm auch in aller Form gewährt ist. Ich bin wieder mit ihm Freund u. correspondire mit ihm. Dennoch kann ihn nicht recht begreifen.

Mein ältester Sohn Gerhard der am 6. April 1852 zu Dauban geboren ist, studiert dem September vorigen Jahres im Schullehrerseminar zu Addison, Illinois. Meine Gemeinde baut jetzt eine neue steineren Kirche, 70 Fuß lang, 40 Fuß tief, bis ans Dach 24 Fuß hoch, weil unsere jetzige Kirche uns zu klein wird und in eine Schule verwandelt werden soll.

Was aus der Ev. luth. Landeskirche Sachsens werden wird, wenn sie in die Gewalt der Majorität geräth wage ich nicht zu weissagen, sondern bleibe in aller Verschwiegenheit Hochehrwürden in Christo verbunden,

J. Kilian, P.

[Biar]

Letter 101.1 11 Mar 1868.65.jpg - 1.5MB

Letter 101.2 11 Mar 1868.65.jpg - 1.7MB
View user's profile View All Posts By User

  Go To Top

Powered by XMB 1.9.12
XMB Forum Software © 2001-2021 The XMB Group