The Wendish Research Exchange
Not logged in [Login ]
Go To Bottom

Printable Version  
Author: Subject: 092.884 Fick to Kilian [CHI, Serbin Collection] 19 Oct 1867
mersiowsky
Super Administrator
*********




Posts: 2215
Registered: 2-13-2011
Member Is Offline


[*] posted on 5-31-2015 at 08:34 PM
092.884 Fick to Kilian [CHI, Serbin Collection] 19 Oct 1867


Letter from Mr. President C. J. H. Fick. Literal copy

Collinsville, Illinois
October 19, 1867

Honerable, beloved Brother in the Lord!

As I see from the paper, the yellow fever has even now spread to La Grange and the same has claimed many victims. Pray the true God that you and your dear congregation would be preserved from such a dreadful plague.

It has finally come about that a person has been found to make the passage as a Circuit Rider for your established area and who was suggested and recommended from Professor Walther and the remaining Professors. It is Pastor Fritze from Monmouth, Indiana. He is already an older man, as much as I know, is already, over 40 years out or close to 40 years long in the office, learned and well gifted. The Professors who know him precisely, give him the best report. Also, as far as I know, I have great joy to recommend him to you and your congregation. I believe he will be well suited for the relationship at that place and you will have a dear brother and collegue in him.

At the same time I mention that Pastor Fritze has a family of 8 children so that you and your dear congregation would be advised for you to bring up about the travel money and the maintenance. As to concerning the travel money, it is of course true in St. Louis to get a half price ticket to get to New Orleans, perhaps also from New Olreans further.

It is true, the question concerning the travel money and maintenance for Pastor Fritze, his wife and 8 children may perhaps tend toward a burden. However, I make mention that Pastor Fritze is of the apostoic rule: "When we have food and clothing, so let us be content not to raise up an undue claim.“ And therefore let your behavior be so constituted, that it very serious, to call a younger inexperienced man to there, who perhaps with the best of intentions, but yet in misdirected zeal can tear all up again, what you so painstakingly have built. It is especially the gift of wisdom, tact, calm and patience, as well as other necessities are noteworthy for such a position. These gifts Pastor Fritze possesses; but in a younger man these attributes most often are seldom found. Truly considering all this, in the end your dear congregation will gladly give when they recognize it as the Lord’s will to bring a sacrifice which the Lord after his great blessing then also will be generously given. His address is : Rev. J. A. Fritze, Monmouth, Adams Co. Indiana.

The true God desires to lead also this situation after his counsel and to the best of your dear congregation. I believe, when you and your dear congregation display a letter to Pastor Fritze, that he will answer and he appears to be the right man for this position.

The Lord be with you in this dificult time. Heartily greet your dear family and your dear congregation. Gerhard has written to me recently. It goes well with him.

In true love, I am
H. Fick.

[Translated by H. Melvin Symmank]


Brief des Herrn Präses C. J. H. Fick. Wörtliche Abschrift.

Collinsville, Ill.
den 19ten October 1867.

Ehrwürdiger, Geliebter Bruder im Herrn!

Wie ich aus den Zeitungen sehe, ist das gelbe Fieber sogar bis nach La Grange gedrungen und hat daselbst viele Opfer gefordert. Gebe der treue Gott, daß Sie und Ihre liebe Gemeinde vor jener entsetzlichen Plage behütet worden seien.

Endlich ist es gelungen, einen Mann ausfindig zu machen der als Reiseprediger für Ihre Filiale paßt und der dazu Ihnen von Herrn Professor Walther und den übrigen Herrn Professoren vorgeschlagen und empfohlen wird. Es ist Herr Pastor Fritze in Monmouth, Indiana. Er ist schon ein älterer Mann, so viel ich weiß, über die 40 Jahre hinaus oder doch gegen 40 Jahre, ist schon lange im Amte, erfahren und wohl begabt. Die Herren Professoren, die ihn genauer kennen, geben ihm das beste Zeugniß. Auch so weit ich ihn kenne, habe ich große Freudigkeit, Ihnen und Ihrer lieben Gemeinde denselben zu empfehlen. Ich glaube. Er würde sich sehr gut für die dortigen Verhältnisse eignen und Sie würden einen lieben Bruder und Collegen an ihm haben.

Zugleich bemerke ich, daß Herr P. Fritze eine Familie von 8 Kindern hat, so daß Sie und Ihre liebe Gemeinde berathen werden, ob das Reisegeld und später der Unterhalt für sie aufgebracht werden kann. Was das Reisegeld betrifft, so wäre nun freilich in St. Louis wohl ein half price Ticket zu bekommen bis New Orleans, vielleicht auch von New Orleans weiter.

Es ist wahr, die Frage wegen Reisegeld und Unterhalt für Herrn P. Fritze, seine Frau und 8 Kinder mag vielleicht auf Schwierigkeiten stoßen. Jedoch erwähne ich, daß Herr P. Fritze nach der apostolischen Regel: Wenn wir aber Nahrung und Kleidung haben, so lasset uns begnügen, keine ungebührlichen Ansprüche erhebt. Und sodann sind doch Ihre Verhältnisse so beschaffen, daß es sehr bedenklich wäre, einen jungen unerfahrenen Mann dahin zu berufen, der vielleicht in bester Meinung, aber doch in einem verkehrten Eifer alles wieder umreißen könnte, was Sie so mühselig gebaut haben. Es sind ja besonders die Gaben der Weisheit, Umsicht, Ruhe und Geduld, welche außer andern Erfordernissen auf jenem Posten nöthig sind; diese Gaben besitzt Herr Pastor Fritze; an einem jungen Mann aber wird man diese Eigenschaften meistens oder doch oft vergeblich finden. Alles dieses, wohl erwogen, wird am Ende Ihrer lieben Gemeinde doch Freu geben, wenn sie es als der Herrn Willen erkennt, ein Opfer zu bringen, was ja der Herr nach seiner großen Güte dann auch gewiß reichlich segnen wird. Seine Adresse ist: Rev. J. A. Fritze, Monmouth, Adams Co., Ind.

Der treue Gott wolle auch diese Sache nach seinem Rathe und zum Besten Ihrer lieben Gemeinde leiten. Ich glaube, wenn Sie und Ihre liebe Gemeinde einen Beruf an Herrn P. Fritze ausstellen, daß er ihn annehmen wird, und er scheint der rechte Mann für jenen Posten zu sein.

Der Herr sei mit Ihnen in diesen schweren Zeiten. Grüßen Sie herzlichst Ihre liebe Familie und Ihre theure Gemeinde. Gerhard hat mir kürzlich geschrieben. Es geht ihm recht gut. In treuer Liebe

Ihr H. Fick

[Transliterated by Christian Symmank]

Letter 92.884.1 19 Oct 1867.25.jpg - 232kB

Letter 92.884.2 19 Oct 1867.25.jpg - 229kB
View user's profile View All Posts By User

  Go To Top

Powered by XMB 1.9.12
XMB Forum Software © 2001-2021 The XMB Group