The Wendish Research Exchange
Not logged in [Login ]
Go To Bottom

Printable Version  
Author: Subject: 092.200 Kilian to Walther [CHI, Serbin Collection] 12 Mar 1866
mersiowsky
Super Administrator
*********




Posts: 2215
Registered: 2-13-2011
Member Is Offline


[*] posted on 5-14-2015 at 03:33 PM
092.200 Kilian to Walther [CHI, Serbin Collection] 12 Mar 1866


To Professor C. F.W. Walther
St. Louis, MO
Serbin the 12th of March, 1866

Dear Professor!

The bearer of this letter is the dear brother Matthes Wukasch, master carpenter from Serbin. Receive him as I myself.

The answer of Mr Estel, together with your letter from the 14th of February of this year, I received yet at the right time. I have also received the Reader and Primer.

I give with brother Wukasch a hundred dollars in gold. He has the instruction to pay my old debts for “Der Luteraner,” “Die Lehre und Wehre” and so on, to buy 30 specimen of the Reader and 30 specimen of the Primer, to order for me “Die Lehre und Wehre” together with “Der Lutheraner” and to pay them for this year. Wukasch also receives a letter to Mr Estel from me with a further specification for all the things that I wish to have from St. Louis.

In Serbin the War against me is renewed since one month again with fierceness through letters that one writes to me. The cardinal question with us is the one whether we believe to be blessed and sanctified Christians we should do good works or if we should become blessed, and seek and find Christ just through our deeds. The Lutheranism and the Pietism here dispute with each other with tremendous labor. I now have taken yesterday, on Laetare Sunday, a firm, and as I believe, an unassailable position. My fortress is the word of my Savior: “Truly, I say to you: Who does not receive the kingdom of God as a little child, he will not come in.” (Mark 10:15) According to this the children who came to Jesus are faithful. God works the faith in them through Baptism and the Word. That no one denies here. Therefore I praise them blessed when they die. And such beatitudes aren’t challenged here. Consequently child’s faith is a faith without equal. We are certain about their salvation and they themselves don't doubt as well. But how much one sees at the children of all the things, what the Pietists demand, before they accept a person as faithful? And why are adult Christians, also those who according to their disposition are no heathens so little certain of their salvation? And how should one turn oneself and become, like a child, so that one comes into the heavenly kingdom? (Matthew 18:3) How should righteous Christians who are not certain of their salvation, come to (that) certainty? I say now, those who aren’t certain of their salvation, must either be heathens or Jews.

It is or appears to be settled that many Christians, beneath their Christian name, according to their disposition are heathens, because the description of heathendom in Ephesians 4:17-19 and 1 Peter 4:3 by all appearances fits many Christians. But if now a soul, inclined to heathenism or already sunken in it, becomes aware of its condition and becomes frightened and asks: what should I do that I will become blessed? So there are people who call out for it: you must pray, go to church, separate yourself, follow the small group and visit their houses thus you will find Christ and and become blessed. And when one asks how long this own conduct should last through which one wants to find Christ and to become blessed, so one says this and another that. Therefore I say: People who counsel the grieving souls as stated above, are Jews under the Christian name. The Jews wait and teach waiting for Christ who however has already come. Against these Jewish Christians I yesterday gave a sermon about Galatians 4:21-31, in which tears are shed. The theme was: The Children of the Maid and the Children of the Free, their Birth, their Nature and their Destiny. Heathen cannot believe, Jews don’t want to believe.

Yours, Johann Kilian, Pastor

[H. Melvin Symmank; Christian Symmank]


An Herrn Professor C. F. W. Walther
St. Louis, MO.
Serbin den 12ten März 1866

Geliebter Herr Professor!

Der Überbringer dieses Briefes ist der liebe Bruder Matthes Wukasch, Zimmermeister, aus Serbin. Nehmen Sie ihn auf, wie mich selbst.

Die Antwort des Herrn Estel sammt Ihrer Zuschrift vom 14ten February d. J. ist noch zu rechter Zeit angekommen. Auch das Lesebuch und die Fibel habe ich erhalten.

Dem Bruder Wukasch gebe ich Hundert Dollars in Gold mit. Er hat den Auftrag, meine alten Schulden für den “Lutheraner,” “Die Lehre und Wehre,” u. s. w. zu bezahlen, 30 Exemplare des Lesebuchs und 30 Exemplare der Fibel zu kaufen, “Die Lehre und Wehre” sammt dem Lutheraner für mich zu bestellen und auf dieses Jahr zu bezahlen. Wukasch erhält auch einen Brief an Herrn Estel von mir mit einer weiteren Specification aller der Sachen, die ich aus St. Louis zu haben wünsche.

In Serbin ist der Krieg gegen mich seit einem Monat wieder mit Heftigkeit erneuert worden durch Briefe, die man mir schreibt. Die Cardinalfrage bei uns ist die, ob wir uns selig glauben und als selige Christen gute Werke thun sollen oder ob wir uns selig machen und erst durch unser Thun Christum suchen und finden sollen. Das Lutherthum und der Pietismus setzt sich hier mit gewaltigen Wehen auseinander. Ich habe nun gestern, am Sonntage Laetare, eine feste und, wir ich glaube, unangreifbare Stellung eingenommen. Meine Festung ist der Spruch meines Heilandes: “Wahrlich, ich sage euch: Wer das Reich Gottes nicht empfängt als ein Kindlein, der wird nicht hinein kommen.”(Marc. 10, 15) Hiernach sind die Kinder, die zu Jesu kommen, gläubig. Gott wirkt in ihnen den Glauben durch die Taufe und das Wort. Das bestreitet hier Niemand. Ich preise sie darum selig, wenn sie sterben. Und solche Seligpreisung wird hier von Niemand angefochten. Folglich ist der Kinderglaube ein Glaube ohne Gleichen. Wir sind ihrer Seligkeit gewiss und sie selbst zweifeln auch nicht. Wie viel sieht man aber an den Kindern von allem dem, was die Pietisten fordern, ehe sie einen Menschen für gläubig gelten lassen? Und warum sind erwachsene Christen, auch solche, die ihrer Gesinnung nach keine Heiden sind, ihrer Seligkeit so wenig gewiss? Und wie soll man sich umkehren und werden, wie die Kinder, damit man in das Himmelreich komme?(Matth. 18, 3) Wie sollen redliche Christen, die ihrer Seligkeit nicht gewiss sind, zur Gewissheit kommen? Ich sage nun, die ihrer Seligkeit nicht gewiss sind, müssen entweder Heiden oder Juden sein.

Es ist oder scheint ausgemacht, dass viele Christen unter dem christlichen Namen ihrer Gesinnung nach Heiden sind. Denn die Beschreibung des Heidenthums Ephes. 4, 17-19. und 1 Petr. 4, 3. passt, wie es den Anschein hat, auf viele Christen. Wenn aber nun eine zum Heidenthum geneigte oder bereits darin versunkene Seele ihres Zustandes gewahr wird und erschrickt und fragte: Was soll ich thun, dass ich selig werde? So gibt es Leute die ihr zurufen Du musst beten, in die Kirche gehen, dich absondern, dich zum kleinen Häuflein halten und dessen Stunden besuchen, so wirst du Christum finden und selig werden. Und wenn man fragt, wie lange dieses eignen Thun dauern soll, dadurch man Christum finden und selig werden will, so sagt der Eine das, der Andere jenes. Darum sage ich: Leute, die bekümmerten Seelen so rathen, wie angegeben ist, sind Juden unter dem christlichen Namen. Denn Juden warten und lehren warten auf Christum, der doch schon gekommen ist. Gegen diese Judenchristen habe ich gestern eine Predigt gehalten über Galat. 4, 21-31., in welcher Thränen geflossen sind. Das Thema war: Die Kinder der Magd und die Kinder der Freien, ihre Geburt, ihre Art und ihr Schicksal. Heiden können nicht glauben, Juden wollen nicht glauben.

Ihr Johann Kilian, P.

[Bill Biar; Christian Symmank]



92.2.1 12 Mar 1866.25.jpg - 222kB

92.2.2 12 Mar 1866.25.jpg - 250kB
View user's profile View All Posts By User

  Go To Top

Powered by XMB 1.9.12
XMB Forum Software © 2001-2021 The XMB Group