The Wendish Research Exchange
Not logged in [Login ]
Go To Bottom

Printable Version  
Author: Subject: 061.000 Kilian to Gumlich, [Weigersdorf Archive], 23 Mar 1859
mersiowsky
Super Administrator
*********




Posts: 2215
Registered: 2-13-2011
Member Is Offline


[*] posted on 5-10-2015 at 10:16 PM
061.000 Kilian to Gumlich, [Weigersdorf Archive], 23 Mar 1859


Wendish Settlement, Cunningham's P. O., Bastrop Co., Texas
the 23rd of March 1859

Dear Friend!

I received your letter of the 16th of December 1858 from my wife, to whom it was given, since I was not at home. My wife said that if she had known the contents of the letter, when she received it, she would not have given it to me but burned it right away. And I also say that with the winds under whose influence you now sail you can never again reach us. Indeed, according to a letter from Johann Mörbe from Dauban recently sent to Carl Lehmann here, the mood among yourselves has somewhat changed because of a letter from Johann Zieschank. But this information as well is hurtful to me. Because according to this I have lost all your trust to the point, that one letter from one of my church members makes a bigger impression on you than my documented statements of the historical facts and all my other correspondence. Since, it appears, that for you I have been killed by the tongue (Jer. 18:18), so I’m considering to break off this correspondence and to withdraw to my Bible and to my Luther. Nearly all I say, for instance, of freedom and the question "How are you certain of your salvation?", is used as a weapon against me. Therefore, you stand with my cousin Beyer in Malschwitz, maybe without trying, on the side of my opponents.

Concerning the alleged charges made against me I will at this time only answer with reference to the third charge, my alleged habitual drunkenness, since this charge will naturally make a great impression on the people, who otherwise really do not like me.

To begin with I call your attention to the circumstance regarding the news that I had given myself over to drinking, which, as you write, started to increase the past year. From this I can guess the source of this news. However, the separatists never even mentioned one syllable of this mentioned point, neither in their separatists' letter, nor in the publicly held meeting of reconciliation on the 10th of October of last year -- even though they really did not lack any impudence. You may guess why they did not do that? But when they now write to Europe after all that I had yielded to drunkenness, they do that as slanderers even if it were true what they write. Of this they are to be convicted by Dr. Luther’s incomparable explanation of the Eighth Commandment, included in the Large Catechism.. But much more are they to be declared slanderers if the matter turns out differently than what they write.

In regard to the affair with the Scharaths, I have recently spoken with Mrs. Scharath, now Mrs. Boike, who, with her husband and her family, stand faithfully with me and my congregation, after I told her what was written to Europe from here. She is incensed over it and demands a notarized copy of the letter in which this is stated, certainly in so far the letter concerns me and the situation in our congregation. She especially wants to know the name of the writer, and so do I. Prussia has made an agreement with the United States for mutual extradition of criminals. Therefore, you as good Prussians must surrender those slanderers who come to you from here by letter. Slanderers are criminals.

The incident happened during the week after the Feast of Three Kings in 1857. It was on that festival day of the year 1857 when I was on official duty in New Ulm and when a piercing cold storm blew in from the north, so that only the nearest neighbors were able to come to the church service. Such north winds, which often come during the winter, are very disagreeable in this climate, where one soon finds the heat more tolerable than the cold. The next day I stayed in New Ulm, sitting near the fire, hoping the storm would abate. It did not do so. It was time to go home, in order to tend to my Sunday duty there. Thus I ventured into the storm without any companion, which then also became drenching. Naturally, I also took whiskey the usual protective remedy against chill and stiffness, which over here is the practicable quite strong drink, to keep me warm. This preservative is so much more necessary in Texas because here as soon as a person begins to freeze inwardly from the wetness and cold, fever follows. Our drivers to and from Houston, who had to camp out much in the wind and weather in the open air, practically all turned to this medium, including our separatists. Domaschk-Jurz from Kaschel, who does not drink any whiskey, nearly lost his life on a similar trip last year, because he did not want to use this remedy. Although on that 40 English mile trip from New Ulm to here I used the usual protection against the cold and wetness, namely, warm clothing and whiskey, I still had to get off the horse very soon, because I could not stand the cold on the horse. So I walked over here on the way, which became slippery, leading the horse almost to the point of exhaustion and so fell once into the dirt. It is indeed true that at that time I fell down in the mud and that my clothing was washed at the Scharaths. But that I fell from the horse is a lie of the slanderers. Because back then, when I fell, I was not even on the horse. And that I vomited is also a lie of the slanderers because I know nothing about it. And Mrs. Boike, whom I asked about it, also does not know anything about it. Even if it would have been true, it would not have been anything special, because in this climate the stomach is easily affected by a number of things, resulting in vomiting. Over the years, here as a homeopathic emergency doctor, I have treated many feverish people who had the vomiting, including Johann Urban, who in the year 1856 would have died from vomiting during a serious fever, if I would not have treated his vomiting with sulphur.

The other allegations are too general for me to reply with something specific. That’s why I only remark: our separatists, invected by the Calvinistic, legalism of the Methodists, who in opposition to Colossians 2: 16-23 forbid all whiskey, immediately had malicious thoughts when on one occasion I was more lively than usual, or when at another time I did not speak brisk enough, when I at one time looked too pale, the other time reddish, etc. In a word, those people are very similar to those spoken of in Mark 3:2: "Some of them were looking for a reason...", and Luke 11:54; "Waiting to catch him..." and who said: "Here is a glutton and a drunkard, a friend of tax collectors and sinners" (Matthew 11: 19a). By the way, I have never made it a secret that during exhaustive exertions and on difficult winter trips I also take whiskey, when my nature requires strengthening and warming. If because of this you, together with the Methodists and their spiritual kin, want to banish me to the society of tax collectors and sinners, so be it; I would rather approach Jesus with the tax collectors and sinners than with the pharisees. Incidentally, I have always been healthy now into the fourth year in spite of much illness which has prevailed among our people also in the past year. And my faithful God also blesses me bodily, so that I have no hardship!

The separatists in my congregation drove me to Luther, whose writings I did not read as much as now. I am ashamed that I was in the ministry for over 21 years, and stood up for strict Lutheranism, without reading through all of Luther's writings. Through the writings, which I let be printed in the Wendish language, I only led the people deeper into pietism. My only really beneficial work is the publication of the symbolical books. If I had only translated and published Luther's writings! So I, as a strict Lutheran, pretty much left untouched Luther and only raised pietistic children as my own victims. Now I look at Luther's works with altogether different eyes than I was capable in Germany.

Now yet a few remarks on points of doctrine. I support chiliasm principally for hermeneutical reasons, because I cannot see how anti-chiliasts want to implement the principle "take the words of Scripture the way they read". By the way, chiliasm actually has never been a matter of dispute in my congregation. On the other hand, the sleep of the soul, which I assert, was rejected by the separatists with distortions and misrepresentations. If you want to know my opinion about this you will find it in Luther's commentary of the first Book of Moses in three places: Gen. 25:7, 26:24, 42:38. These were discussed on occasion in a Bible Class, but the present separatists could not understand them, even though the doctrine of Holy Scripture is very clear.

Incidentally, Dr. Luther expresses very marvelously our perception regarding the separatists in the commentary on the letter to the Galatians in Gal. 5: 19: "Therefore God guard us from, that we want to regard the weak in faith and frail in life only as ungodly and unholy when we see that they adhere to Word and Sacrament, for our Lord God has accommodated them and protects them as righteous for the very reason that they have forgiveness of sin; for the same, their Lord, they stand and fall; but are they such people, who so wantonly want to be and to remain weak, they will hereafter hear their verdict." Further: "Therefore we confess the true faith when we say: We believe in a Holy Christian Church; because it is invisible, dwells in the Spirit, in a place where no one can go, so one cannot see it's holiness; for God conceals and covers it with weakness, sins, errors, with much suffering and vexations, that we cannot find it anywhere with our senses. That ones who don't know this, but see, that those who are baptized have the gospel and believe, still have weakness, sin and other afflictions at them, are just annoyed and think, they don't belong to the church, thereafter carry the thought that the true church consists only of the shallow people, that is the pope with his crowd, because they outwardly conduct themselves different concerning clothing, food, places, etc., as the common Christians (thereof the human reason thinks highly and a great deal), hence think, those are the holy and true church, though those yet honor our Lord only with their lips and serve Him in vain, because they do not practice and teach God's word but such commandments which are man's doctrine. Those who now have such thoughts of the church directly reverse the articles of our faith, when we say: 'I believe in a Holy Christian Church', and make a seeing out of the believing." But enough.

Give the enclosed donation deed to the parties concerned. Kubitz, who heartily greets his brother, but did not get around to write to him, wanted the certificate of gift to be made official. But he was told in Bastrop that it was not necessary; the signing of his name and his wife's signature and two witnesses' signatures were enough. Well, I think that my and Teinert's handwriting is known to the royal county court in Rothenburg, so that they won’t doubt.

As to the accusation of Mother Schark from Oelsa in which she charges Teinert--he will soon reply in his own manner.

We also have had the comet.

With that, commended to God.
Your devoted, J. Kilian, P.

[Biar]


Wendische Ansiedlung, Cunningham's P. O. Bastrop Co. Texas
den 23sten März 1859

Lieber Freund!

Deinen Brief vom 16. Dec. 1858 habe ich richtig erhalten von meiner Frau, an welche er abgegeben wurde, als ich nicht zu Hause war. Meine Frau sagte, wenn sie den Inhalt des Briefes gewußt hätte, als sie ihn empfing, so hätte sie ihn mir gar nicht eingehändigt, sondern sofort verbrannt. Und ich sage auch, daß Du mit denjenigen Winden, unter deren Einfluß Du jetzt segelst, nimmermehr zu uns gelangen kannst. Zwar hat nach Angabe eines kürzlich dem Carl Lehmann hieselbst zugekommenen Briefes von Johann Mörbe aus Dauban durch ein Schreiben Johann Zieschank's die Stimmung bei Euch sich in etwas geändert. Aber auch diese Nachricht ist verletzend für mich. Denn hiernach habe ich alles Vertrauen bei Euch so weit verloren, daß ein Brief eines meiner Gemeindeglieder mehr Eindruck auf Euch macht, als meine Aktenmäßige Feststellung des historischen Thatbestandes und all mein sonstiges Schreiben. Da ich also, wie es schaut, bei Euch mit der Zunge todtgeschlagen bin (Jer. 18, 18.), so gehe ich damit um, diese Correspondenz abzubrechen und mich in meine Bibel und in meinen Luther zurückzuziehen. Wird ja doch beinahe Alles, was ich sage, wie z. B. das von der Freiheit und die Frage "Wie wird man seiner Seligkeit gewiß" als Waffe wieder mich gebraucht. So stehest Du gleich meinem Vetter in Malschwitz, ohne es vielleicht zu wollen, auf Seiten meiner Gegner.

Was nun die mitgetheilten Vorwürfe, die man mir macht, anlangt, so will ich dießmal nur in Beziehung auf den dritten Vorwurf von meiner angeblichen Trunkergebenheit antworten, da dieser Vorwurf natürlich auf Leute, die mir sonst nicht gut sind, großen Eindruck macht.

Zuerst mache ich auf den Umstand aufmerksam, daß die Nachricht, ich hätte mich dem Trunke ergeben, sich, wie Du schreibst, erst im vergangenen Jahre verbreitet hat. Daraus ersehe ich, aus welcher Quelle diese Nachricht geflossen seyn mag. Nun haben aber die Separatisten des gedachten Punktes weder in ihrer Separationschrift noch in dem am 10ten October verwichenen Jahres öffentlich abgehaltenen Sühneversuch mit irgend einer Sylbe erwähnt, obwohl es ihnen sonst an Dreistigkeit wahrhaftig nicht gefehlt hat. Rathe einmal, warum wohl sie das nicht gethan haben! Wenn sie aber nun doch nach Europa schreiben, ich hätte mich dem Trunke ergeben, so thun sie das als Verleumder auch wenn das Alles wahr wäre, was sie schreiben. Dessen sind sie aus Dr. Luthers unvergleichlicher, im großen Katechismus enthaltener Erklärung des achten Gebots, zu überführen. Vielmehr aber sind sie als Verleumder anzuklagen, wenn sich die Sachen anders verhalten, als sie schreiben.

Im Betreff der Geschichte bei Scharath's habe ich mit derselben Frau Scharath, jetzt verehelichter Boike, welche mit ihrem Manne und ihrer Familie treulich bei mir und meiner Gemeine steht, ohnlängst gesprochen, nachdem ich ihr erzählt, was hierüber nach Europa geschrieben sey. Sie ist darüber aufgebracht, und verlangt eine beglaubigte Abschrift des Briefes, worin das steht, natürlich so weit der Brief mich und unsere Gemeindeverhältnisse anlangt, und will insonderheit den Name des Verfassers wissen. Und ich fordere das auch. Hat ja doch Preußen mit den Vereinigten Staaten einen Vertrag zu gegenseitiger Auslieferung der Verbrecher gemacht. Ihr als gute Preußen müsset uns daher Verleumder, die brieflich von hier zu Euch kommen, ausliefern. Verleumder aber sind Verbrecher.

Die Geschichte aber hat sich im Jahre 1857 in der Woche nach dem Dreikönigstage begeben. Es war an dem gedachten Festtage des Jahres 1857, als ich von Amts wegen in New Ulm war und als ein schneidend kalter Nordsturm hereinbrach, so daß nur die nächsten Nachbarn im Stande waren in den Gottesdienst zu kommen. Solche im Winter oft vorkommende Nordwinde sind sehr unangenehm im hiesigen Klima, wo man bald die Hitze leidlicher findet als die Kälte. Ich blieb den nächsten Tag in New Ulm am Feuer sitzen in der Hoffnung, der Sturm werde sich legen. Allein er legte sich nicht. Nun mußte ich aber nach Hause, um des Sonntags hier meines Amtes zu warten. Ich wagte mich also in den Sturm, der nun noch nässend wurde, ohne alle Begleitung hinein. Natürlich nahm ich als das hier gewöhnliche Nutzmittel gegen Frost und Erstarrung auch Whisky, das hier gangbare ziemlich starke Getränke, um mich warm zu erhalten. Dieses Präservativ ist in Texas um so nöthiger, weil man hier, so bald man anfängt von Nässe und Kälte innerlich zu frösteln, das Fieber bekommt. Unsere Houstonfahrer, welche viel im Wind und Wetter unter freiem Himmel campiren mußten, wenden dieses Mittel fast alle an, auch unsere Separatisten, und Domaschk-Jurz aus Kaschel, welcher keinen Whisky trinkt, wäre im vergangenen Jahre auf einer solcher Fahrt beinahe ums Leben gekommen, weil er dieses Mittel, nicht anwenden wollte. Obgleich ich nun für jene 40 englische Meilen lange Reise von New Ulm hieher die gewöhnlichen Mittel gegen Frost und Nässe angewendet hatte, nehmlich warme Kleidung und Whisky, so mußte ich doch sehr bald vom Pferde, weil ichs auf dem Pferde vor Kälte nicht aushalten konnte. So bin ich nun in dem Wege, der schlüpfrig wurde, beinahe bis zur Erschöpfung das Pferd führend hergelaufen und so einmal in den Koth gefallen. Es ist also wohl richtig, daß ich damals in den Koth gefallen bin und daß bei Scharaths meine Kleider gewaschen worden sind. Aber daß ich vom Pferde gefallen, ist eine Lüge der Verleumder. Denn ich bin ja damals, als ich fiel, gar nicht auf dem Pferd gewesen. Und daß ich gespien, ist gleichfalls eine Lüge der Verleumder. Denn ich weiß nichts davon. Und die Frau Boike, die ich darum befragt habe, weiß auch nichts davon. Wenn das aber auch der Fall gewesen wäre, so wäre das nichts besonderes. Denn der Magen wird in hiesigem Klima leicht durch mancherlei Einflüsse so afficirt, daß ein Erbrechen folgt. Ich habe diese Jahre hier als homöopathischer Nothdoctor so manche Fieberkranke behandelt, die das Erbrechen hatten, auch den Johann Urban, der im Jahre 1856 in schwerer Fieberkrankheit sich zu Tode gebrochen hätte, wenn ich sein Erbrechen nicht mit Sulphur gestillt hätte.

Die andern Anführungen sind zu allgemein, als daß ich etwas Besonderes darauf erwiedern könnte. Ich bemerke daher nur: Unsere von der Calvinischen Gesetzlichkeit der Methodisten, welche im Gegensatz zu Koloss. 2, 16 - 23. allen Whisky verbieten, angesteckten Separatisten haben gleich arge Gedanken gehabt, wenn ich einmal lebhafter, als gewöhnlich, oder das andere Mal nicht lebhaft genug gesprochen, wenn ich das eine Mal blässer, das andere Mal röther ausgesehen habe, etc. Sie sind mit einem Worte denjenigen Leuten sehr ähnlich, von denen es heißt Marc. 3, 2: "Und sie hielten auf ihn" u. Luc. 11, 54. "Und lauerten auf ihn" und welche sagten: "Siehe, wie ist der Mensch ein Fresser und Weinsäufer, der Zöllner und der Sünder Geselle!" (Matth. 11, 19.) Übrigens habe ich nie einen Hehl daraus gemacht, daß ich bei erschöpfenden Anstrengungen und auf schwierigen Winterreisen auch Whisky nehme, wenn meine Natur der Stärkung und Erwärmung bedarf. Willst Du mich nun deshalb mit den Methodisten und ihren Geistesverwandten in die Gesellschaft der Zöllner und Sünder verweisen, so sey es, ich will lieber mit den Zöllnern und Sündern zu Jesu nahen, als mit den Pharisäern. Im Übrigen bin ich nun ins vierte Jahr allezeit gesund trotz der vielen Krankheit, die unter unsern Leuten auch im verwichenen Jahre noch geherrscht hat. Und mein treuer Gott segnet mich auch sonst im Leiblichen so, daß ich keine Noth habe!

Die Separation in meiner Gemeinde hat mich in den Luther hineingetrieben, dessen Schriften ich nie so viel gelesen habe, als jetzt. Ich schäme mich, daß ich über 21 Jahre im Amte gestanden und das strenge Lutherthum verfochten habe, ohne nur Luthers Schriften durchgelesen zu haben. Ich habe mit den Schriften, die ich in Wendischer Sprache drucken ließ, die Leute nur tiefer in den Pietismus hineingeführt. Mein einziges wirklich ersprießliches Werk ist die Herausgabe der symb. Bücher. Hätte ich doch nur Luthers Schriften übersetzt und drucken lassen. So aber habe ich strenger Lutheraner den Luther ziemlich liegen lassen und habe nur pietistische Kinder erzogen mir zur Beute. Nun sehe ich aber Luther's Werke ganz mit anderen Augen an, als ich's in Deutschland im Stande war.

Nun noch einige Bemerkungen über Lehrpunkte. Den Chiliasmus vertrete ich vornehmlich aus hermeneutischen Gründen, weil ich nicht einsehe, wie Antichiliasten den Grundsatz, "die Worte der Schrift zu nehmen, wie sie lauten" durchführen wollen. Übrigens ist der Chiliasmus eigentlich kein Streitpunkt in meiner Gemeinde gewesen. Dagegen ist der Seelenschlaf, den ich behaupte, von den Separatisten mit Entstellungen und Verdrehungen abgelehnt worden. Willst Du meine Meinung darüber wissen, so findest Du dieselbe in Luthers Auslegung des ersten Buchs Mose zu drei Stellen: 1 Mos.25, 7. 26, 24. 42, 38. Es wurde gelegentlich in einer Bibelstunde darüber gesprochen, aber die jetzigen Separatisten konnten sich gar nicht hineinfinden, obgleich die Lehre in der heiligen Schrift so klar vorliegt. Übrigens drückt unsere Erkenntnis den Separatisten gegenüber Dr. Luther in der Auslegung des Galaterbriefs zu Galat. 5, 19. ganz herrlich so aus: "Darum behüte uns Gott dafür, daß wir die Schwachen im Glauben und Gebrechlichen im Leben, wenn wir nur sehen, daß sie sich zum Wort und Sacrament halten, für gottlos und unheilig achten wollen, denn es hat sie unser Herr Gott aufgenommen und schützet sie für gerecht um deswillen, daß sie Vergebung der Sünde haben, demselben ihrem Herrn stehn und fallen sie; sind sie aber solche Leute, die so muthwillig schwach seyn und bleiben wollen, die werden ihr Urtheil hernach hören." Weiter: "Darum bekennen wir recht im Glauben, da wir sagen: Wir glauben eine heilige Christliche Kirche; denn sie ist unsichtbar, lebt im Geist, an einer Stätte, dahin niemand kommen kann, derhalben man ihre Heiligkeit nicht sehen kann; denn Gott verdeckt und verhüllet sie mit Schwachheit, Sünden, Irrthümern mit mancherlei Leiden und Aergernißen, daß wir sie mit unsern Sinnen nirgend finden können. Die solches nicht wissen und sehen, wie die, so da getauft sind, das Evangelium haben und glauben, noch Schwachheit, Sünde und andere Gebrechen an ihnen haben, ärgern sich so balde und halten, sie gehören nicht zur Kirche, fassen darnach solche Gedanken, als wäre die rechte Kirche allein, die Geistlosen, das ist, der Papst mit seinem Haufen, weil sie sich äußerlich anders geberden mit Kleidung, Speisen, Stätten, etc., denn der gemeine Christenmann [davon denn menschliche Vernunft hoch und viel hält,] meinen derhalben, sie seyen die heilige und rechte Christliche Kirche, so sie doch unsern Herrn Gott allein mit den Lippen ehren und ihm vergeblich dienen, weil sie nicht Gottes Wort, sondern allein solche Gebote üben und lehren, die da Menschen Lehre sind. Welche nun solche Gedanken, haben von der Kirche, verkehren stracks den Artikel unsers Glaubens, da wir sprechen: Ich glaube eine heilige Christliche Kirche, und machen aus dem Glauben ein Sehen.“ Doch genug.

Die beiliegende Schenkungs-Akte besorge an die Betheiligten. Kubitz, welcher seinen Bruder herzlich grüßen läßt, aber noch nicht dazugekommen ist, ihm zu schreiben, wollte die Schenkungs-Urkunde gerichtlich machen lassen. Man sagte ihm aber in Bastrop, das sey nicht nöthig. Die Unterschrift seines Namens und seiner Frau Unterschrift und zwei Zeugen unterzeichnet das sey genug. Nun ich denke, meine und Teinerts Hand wird dem Königl. Kreisgericht in Rothenburg bekannt seyn, so daß es nicht zweifeln wird.

In Beziehung auf die Beschuldigung der Mutter Schark in Ölsa, womit sie den Teinert beschwert, wird derselbe sich bald in seiner Weise vernehmen lassen.

Den Komet haben wir auch gehabt.

Damit Gott befohlen.
In Ergebenheit Dein J. Kilian, P.

[Biar]






View user's profile View All Posts By User

  Go To Top

Powered by XMB 1.9.12
XMB Forum Software © 2001-2021 The XMB Group