The Wendish Research Exchange
Not logged in [Login ]
Go To Bottom

Printable Version  
Author: Subject: 057.000 Kilian to Gumlich [Weigersdorf Archive], 16 Dec 1858
mersiowsky
Super Administrator
*********




Posts: 2215
Registered: 2-13-2011
Member Is Offline


[*] posted on 5-10-2015 at 09:52 PM
057.000 Kilian to Gumlich [Weigersdorf Archive], 16 Dec 1858


Wendish Settlement, Cunningham P. O.,
County of Bastrop, Texas
the 16th of December 1858

Venerable, beloved Brother!

I did not receive your letter of 22 July of this year until the 13th of December in Bastrop, where I preached once again on the 3rd Sunday in Advent. I hoped to continue to help the building of a Lutheran congregation there, after Pastor Kugel, who intended to be Lutheran, but was really united [unierte], moved to the northern states. Because you registered your letter I had to pick it up personally at the post office in Bastrop and sign a certificate of receipt. That is why the letter was held there until I came to Bastrop. If you had sent it to P. O. Cunningham I would have received it much sooner. In the future address my letters:
Rev. J. Kilian
Cunningham's P. O.
Bastrop Co.
Texas
America


The name Serbin does not yet have public recognition. The post office of Serbin, for which we have applied in Washington, has not yet been approved. I do not know if or when it will happen. On the death certificate I sent you I had to enter Serbin, the intended name of the settlement, because it is included in the seal and because a certificate with only the entry of the County but without the place of residence would have been peculiar in Germany. By the way, here it is the custom to write as little as possible on the address. Also Rev. never has the additional title Mr., which non- clergymen receive, but never clergymen.

Fortunately your letter remained undelivered. Otherwise you would scarcely have received such a complete mailing as you received recently. Because regarding the content of your letter, the judgment made in it obviously is based on a letter written to Rakel by Johann Urban, who is my main adversary. Thus your letter is not the voice of an impartial third party, but the judgment of a third party, who perhaps induced by a certain hidden aversion to my emigration, inclined toward taking my adversary's side before hearing from my congregation. Audiatur et altera pars. (One also listens to the other side.) Rather an impartial judgment is absolutely impossible, that your overt expectation is already expressed just now, which makes me suspicious of your moral disposition toward me. Recently Cousin Beyer from Malschwitz wrote me in a similar manner and therefore received a sharp reply. I enclosed a copy of the essay “The certainty of salvation” with his letter which he was asked to give to you. Ask him for it if you do not receive the copy soon. Back at that time, due to the lack of space to adequately work out the question, “How can I be certain of my salivation?” I did not seek comfort for myself, which I now need less in multi-sided discussions as formerly, but always for better and more powerful weapons against the local Conventicle Christendom, whereby they mean to bring Methodism into the Lutheran Church.

After about a two year period of diverse, but fruitless, discussions with the conventicle people, who indeed wanted to rule and after introducing prayer meetings, I had done my utmost to make the conventicle spirit workable in a mild conciliatory manner for the common good, that I finally realized that it had to come to a breach. The cardinal difference is too old and deep. It has to do with the big question which was brought up for discussion in the February issue of Lehre und Wehre and perhaps sooner or later will cause a stir in your church in Prussia. The question is "Luther or Arndt?"

Urban says that he only has to deal with me. He is mistaken if he really thinks like he talks. I have just now gained the hope that the Lutheran Church will take root in Texas. Because a small group rallied around me who ask for the whole Bible, for the symbolical books and for Dr. Luther's very own powerful writings, which were almost forgotten over the books of the Arndt-Spener school. What Urban says about my foolishness, etc., is said to gloss over the real differences and distract attention. This trick of Urban no longer fools the leaders of my congregation, but perplexed you and Cousin Beyer. "Most of them, including Kubitz," whom you should especially greet, "did not yet form a definite opinion and await further information." That is a deliberate and considered judgment, which I praise. That you fear, I essentially would like to become a Texas cattle-breeder or farmer, is written too much in the Urban-like mood. It’s as if you would say to Apostle Paul, "Dear Paul, you will still primarily become a carpet weaver [1]." That is not a personal but rather a technical comparison. Indeed it was also said about him, "The letters are weighty and powerful; but the bodily presence is weak and the speech contemptible" (II Corinthians 10: 10). For it certainly did not have a big spiritual significance that he, with Aquila and his wife Priscilla, made carpets on week-days [1] and preached on the Sabbaths." (Acts 18: 2-4). That may be the so-called "spiritual position” with its Pastoral-Granddezza (pastoral grandeur) that the ecclesiastical authorities consider, to which the texts of Matthew 23: 8 and Galatians 2: 6-9 were read. But that also the gentle listeners of Urban's letters may consider and ask exceptionally good questions, how decently they paid and treated me from the very beginning, to be able to demand an European pastoral deportment from me. And if for instance, an insignificant jest of a schoolchild, I supposedly did not punish severely enough, when I had to teach school in my smokehouse, couldn't be overlooked at all under such distracting circumstances. If I had become depressed under such circumstances, it most certainly would not have been right. "You blind guides, which strain at a gnat, and swallow a camel" (Matthew 23: 24).

Concerning the sermon on grace after death, I have never publicly preached it, but rather discussed it in a Bible Class when we came to the passage found in 1 Peter 3: 18 and following. My uncertainty on this point Dr. Luther could have supported, whom you probably would not excommunicate from the "orthodox church". In his exegesis concerning the first verse of Chapter 7 of the First Book of Moses (Genesis) Dr. Luther says thus: "Just as the ancient world was the most corrupt, so it was also subjected to horrible punishment: not only did the adults perish, who had provoked God by their evil deeds, but also the innocent youth who do not understand and cannot tell right from wrong. Without a doubt many had been deceived because of their naiveté. But here God's wrath makes no difference; it overwhelms and destroys the adults together with the infants, the cunning and reasonable together with the simple.

Such a horrible punishment has moved the apostle Peter, like someone in a frenzy, to utter words we cannot understand even today. This is what he says (1 Peter 3:18-20): `Christ was made alive in the spirit, in which He went and preached to the spirits in prison, who formerly did not believe, when God's patience waited in the days of Noah, during the building of the ark, in which a few, that is, eight persons, were saved through water, etc.'

"It is surely an amazing verdict and merely a foolish utterance with which the apostle has explained this awful spectacle as it can be seen. Because Peter declares by these words, that there was some unbelieving world to which the departed Christ preached after His death. If this is true, we cannot doubt that Christ also brought Moses and the prophets with Him to the same prisoners, in order to make a new and believing world out of a unbelieving one. Peter's words surely sound as though they conveyed this meaning, although I would not make any authoritative statement about them.

"Furthermore, there is no doubt that those whom he calls the ‘unbelieving world' are not the godless despisers of the Word and the tyrants; of these it is sure that they were condemned if they were destroyed in their sins. But it can be seen that he applies the term ‘unbelieving world' to infants and others whose simpleness prevented them from being able to believe. Because by the offenses of the world they were carried and swept away as by a swift stream, that they perished likewise with everyone else and only eight souls were saved.

"Thus Peter exaggerates the vastness of the horrible wrath of and nevertheless also praises beside it the patience of God for not removing the saving Word from those who at the same time did not believe or could not believe, because they counted on God's patience, and neither could be convinced that kind, that it would get to the point that God would subject the entire world in such dreadful punishment.

"We do not know how this was done; but this we know and believe: that God is wonderful in His works and is all-powerful. Therefore He who preached to the living when He was alive, also was able to preach to the dead when He was dead; for all things hear, feel, and touch Him, even though human comprehension does not grasp this. But for us it is no disgrace, if we lack knowledge about some mysteries of the Holy Scriptures. The apostles had their own peculiar revelations, about which it is presumptuous and foolish to engage in extensive discussions.

"One such revelation dealt with Christ's teaching souls of those who perished at the time of the Flood; to this it is perhaps fitting to apply the section in the Creed that speaks Christ's descent into hell. Another such revelation was what was revealed to Saint Paul about Paradise, about the third heaven [2 Cor. 12:2-3], and some other things. It is no disgrace not to know anything about these, but it is arrogance if someone, in case he knew it, wanted to be esteemed."[2]

As we know Dr. Luther did not write this as a rash man in the early period, but in the last years before his end. Sapienti sat. [Enough for the wise].

You said we exalt the absolute freedom in American freedom too high. But you do not understand me. Tell me truthfully; would such a separation as it occurred here not be bureaucratically monitored and oppressed in Europe? Were not religious assemblies already forbidden in my homeland during my lifetime and harassed by the police? I am not only speaking of Prussia and of the Lutherans, also not of the last years, but of Europe in general, and of all religious expressions that occurred. I think that it is good when all religious tendencies, good and bad ones, unfold themselves fully and unhindered, so that all can see to where they lead. The opposition also has the same full scope of absolute freedom. That America is an adolescent, which flares up quickly, I will admit. But that he is consumptive I do not admit. -- I will not anytime soon separate myself from the Missouri Synod. The brethren in the North know me better, than you know me, as I see it now. Otherwise you would not believe that my gifts will fall into decay unused and that I am in danger of becoming first of all a Texas cattle-breeder or farmer.

I thank you for the news from my old homeland. Be careful about your coming struggle against the concept of "ecclesiastical authority". The ones on the hill have a better sight and overview than you down in the valley can have. Besides be subject to all human authority or go your own way.

Give mine and my wife's best regards to your wife, the whole Dutschmann family and all the brethren, who remember me favorably and do not side with Urban's party. Until now no one formally joined this party, except Widow Pilak, the sister of the old Australian Urban, who in naïvety and ignorance received Holy Communion with those people from Pastor Lieb. The Urban party still numbers, excluding this woman, 8 families and 5 single men.

In the hope that you will take my answer gracefully, since the obligation of defending myself led me to use rigor against you, I remain your devoted cattle-breeder and farmer,

Johann Kilian, Pastor

[1] Kilian uses Teppichweber (carpet weaver) and Teppiche machte (made carpets) from the German Bible translations of his time. Newer German translations use Zelt (tent) instead of Teppich.

[2] The translation of this quote was taken from Luther's Works - Volume 2, pages 85-86.

[Biar]



Wendische Ansiedlung, Cunningham P. O.
County of Bastrop, Texas
den 16ten December 1858

Ehrwürdiger, Geliebter Bruder!

Deinen Brief vom 22 Juli d. J. habe ich erst am 13ten December in Bastrop erhalten, wo ich am 3ten Adventssonntage wieder einmal predigte, um die Bildung einer lutherischen Gemeine daselbst weiter zu führen, nachdem der dortige lutherisch gemeinte, aber unierte Pastor Kugel in die Nordstaaten gezogen ist. Du hast Deinen Brief recommandirt, weshalb ich ihn im Postamte zu Bastrop persönlich empfangen und eine Empfangsbescheinigung unterschreiben mußte. Darum blieb der Brief liegen, bis ich nach Bastrop kam. Hättest Du, Cunningham's P. O. geschrieben, so hätte ich ihn sehr bald erhalten, Künftig adressiere mir nach:
Rev. J. Kilian
Cunningham's P. O.
Bastrop Co.
Texas
America


Der Name Serbin hat noch keine öffentliche Geltung. Denn das Postamt Serbin, um welches wir in Washington angehalten haben, ist noch nicht eingerichtet. Ob und wann es dazu kommt, weiß ich nicht. Im Todtenschein den ich Dir gesendet habe, mußte ich den Namen Serbin, den das Settlement haben soll, nennen, weil er im Siegel enthalten ist und weil ein Schein mit bloßer Angabe des County's, ohne namentliche Angabe des Wohnorts, in Deutschland aufgefallen seyn würde. Übrigens ist es hier Sitte so wenig als möglich auf die Adresse zu schreiben. Auch bekommt Rev. nie den Beisatz Mr., welchen letzteren Titel Nichtgeistliche erhalten, Geistliche aber nicht.

Daß Dein Brief liegen blieb, ist recht gut gewesen. Du hättest sonst schwerlich eine so vollständige Zusendung empfangen, wie sie Dir neulich zugekommen seyn wird. Denn was den Inhalt deines Briefes anlangt, so gründet sich das darin ausgesprochene Urtheil auf den nach Rakel geschriebenen Brief Johann Urban's, der mein Hauptgegner ist. Dein Brief ist also nicht die Stimme eines "unparteiischen Dritten", sondern das Urtheil eines Dritten der, vielleicht durch einen gewissen verborgenen Widerwillen gegen meine Auswanderung verleitet, geneigt ist, für meine Gegner Partei zu nehmen, ehe meine Gemeine dagegen gehört sind. Audiatur et altera pars. Eher ist ein unparteiisches Urtheil ganz und gar unmöglich daß Deine "offene Expectoration" schon jetzt kommt, das macht mich bedenklich gegen Deine Herzensstellung zu mir. Vetter Beyer in Malschwitz ist neulich auf ähnliche Weise zugefahren und hat sich damit eine scharfe Antwort zugezogen. Seinem Briefe habe ich einen Aufsatz "die Versicherung der Seligkeit" beigelegt, den er an Dich abgeben soll. Mahne ihn daran, wenn Du den Aufsatz nicht bald erhalten solltest. Mit meiner wegen Mangels an Platz damals zu wenig ausgeführten Frage "Wie wird man seiner Seligkeit gewiß?" suchte ich nicht Trost für mich, den ich jetzt im mehrseitigen Kampfe weniger brauche, als sonst, sondern immer bessere und reichere Waffen gegen das hiesige Stundenchristenthum, womit man den Methodismus in die lutherische Kirche hinein bringen wollte.

Nach ziemlich zweijähriger verschiedenartiger, aber vergeblicher Verhandlung mit den Stundenleuten, welche durchaus herrschen wollten, und nachdem ich mit Einführung der Betstunden das Aeußerste gethan hatte, um den Coventikelgeist in versöhnlicher, milder Weise dem allgemeinen Besten dienstbar zu machen, sah ich endlich ein, daß es zum Bruch kommen müsse. Der Cardinale Unterschied ist zu alt und tief. Es handelt sich um die große Frage, die im dießjährigen Februarheft "der Lehre und Wehre" zur Sprache gebracht ist und die vielleicht auch eure Kirche in Preußen über kurz und lang erschüttern wird. Die Frage lautet: "Luther oder Arndt.”

Urban spricht, er habe es nur mit mir zu thun. Allein er irrt sich, wenn er wirklich so denkt, wie er spricht. Ich habe jetzt erst die Hoffnung gewonnen, daß die lutherische Kirche Wurzel in Texas fassen werde. Denn es sammelt sich jetzt ein Häuflein zu mir, das nach der ganzen Bibel, nach den symbolischen Büchern und nach Dr. Luthers urkräftigen Schriften fragt, welche über den Büchern der Arndt-Spenerischen Schule beinahe vergessen waren. Was Urban über meinen Leichtsinn u.s.w. sagt, damit soll die eigentliche Differenz vertuscht und der Aufmerksamkeit entzogen werden. Dieser Kunstgriff Urban's macht die Führer meiner Gemeinen nicht mehr irre, hat aber Dich und den Vetter Beyer stutzig gemacht. "Die meisten, auch Kubitz," den Du insonderheit grüßen sollst, "haben sich noch kein entschiedenes Urtheil gebildet und warten weitere Nachrichten ab." Das ist ein bedächtiges und besonnenes Verhalten, welches ich lobe.

Daß Du fürchtest, ich möchte in der Hauptsache ein Texanischer Viehzüchter oder Farmer werden, das ist doch etwas zu stark in Urban'scher Stimmung geschrieben. Das lautet so, als wenn man zum Apostel Paulus gesagt hätte: Lieber Paule, Du wirst noch in der Hauptsache ein Teppichweber werden. Das soll jedoch kein persönlicher, sondern nur ein sachlicher Vergleich seyn. Man sagte allerdings auch von ihm: "Die Briefe sind schwer und stark, aber die Gegenwärtigkeit des Leibes ist schwach und die Rede verächtlich." (2 Korinth. 10, 10.) Denn es hatte freilich keinen großen Heiligenschein, daß er mit Aquila und dessen Weibe Priscilla in der Woche Teppiche machte und auf alle Sabbather predigt. (Act. 18, 2-4.) Das möge der sogenannte "geistliche Stand" mit seiner Pastoral-Grandezza und die "kirchliche Obrigkeit," welcher Matth. 23, 8. und Galat. 2, 6-9. der Text gelesen wird, wohl beherzigen. Das mögen aber auch die geneigten Hörer der Urban'schen Zuschriften bedenken und besonders gute Nachfrage halten, wie anständig man mich von vorn herein hier besoldet und behandelt hat, um eine Europäisch pastorale Haltung von mir verlangen zu können, und ob z. B. ein unbedeutender Scherz eines Schulkindes, den ich nicht ernstlich gestraft haben soll, als ich in meinem Rauchhause Schule halten mußte, unter so zerstreuenden Umständen gar nicht zu übersehen war. Wenn ich unter solchen Umständen verzagt geworden wäre, so wäre das gewiß auch nicht recht gewesen. "Ihr verblendeten Leiter, die ihr Mücken seihet und Kamele verschlucket!" (Matth. 23, 24.)

Über die Gnadenpredigt nach dem Tode habe ich nie öffentlich gepredigt, sondern nur einer Bibelstunde darüber gesprochen, als wir auf den Spruch 1 Petr. 3, 18 fg., kamen. Meine Unentschiedenheit in diesem Punkte möge Dr. Luther vertreten, den Du doch wohl nicht von der "rechtgläubigen Kirche" ausschließen wirst. In der "Auslegung über das erste Buch Mosis" sagt Dr. Luther zum ersten Vers des 7ten Kapitels also: "Gleich wie die erste Welt zum höchsten verderbet gewest ist, so ist sie auch schrecklicher Strafe unterworfen worden, also, daß nicht allein die Alten, so Gott mit ihren Sünden erzürnet hatten, umkommen sind, sondern auch die unschuldige Jugend, die noch nicht verstehet noch wissen kann, was gut oder böse ist. Und werden ohn Zweifel ihrer viele durch ihre Einfältigkeit betrogen seyn. Aber Gottes Zorn macht hie keinen Unterschied, sondern überfällt und verderbet die Alten mit den Jungen, die Witzigen und Verständigen mit den Einfältigen.

Eine solche schreckliche Strafe hat S. Petrum den Apostel auch bewegt und verursacht, daß er wie ein Wahnsinniger und Besessener Mensch mit solchen Worten herausfähret, die wir noch auf diesen Tag nicht verstehen können. Denn so sagt er 1 Petr. 3. Christus, lebendig gemacht im Geist, ist im Geist hingegangen und hat gepredigt den Geistern im Gefängniss, die etwa nicht glaubten, da Gott einstmals harrete und Geduld hatte zu den Zeiten Noah, da man die Arche zurüstete, in Welcher wenige, das ist, acht Seelen erhalten wurden, etc.

Dieses ist gewißlich ein wunderlich Urtheil und schier eine thörichte Rede, damit der Apostel, dieses schreckliche Spectakel dargethan hat, wie es sich ansehen lässet. Denn Petrus zeigt eben mit diesen Worten an, daß etwa eine ungläubige Welt gewest sey, welcher nach seinem Tod der verstorbene Christus gepredigt habe. So das also wahr ist, können wir nicht zweifeln, Christus wird zu denselben Gefangenen im Gefängnis auch gebracht haben Mosen und auch die Propheten, daß er aus der ungläubigen Welt eine neue und gläubige machte. Auf diese Meinung lauten eigentlich S. Peters Worte, wiewohl ich davon nichts Beschließliches reden will.

Dennoch ists auch kein Zweifel, da die, welche er eine ungläubige Welt nennt, nicht Gottlose Verächter und Tyrannen sind, von denen man gewiß sagen kann, daß sie verdammet sind, so sie in ihren Sünden umkommen sind. Es läßt sich aber ansehen, daß er die jungen Kinder und Andere, welche ihre Einfältigkeit zu glauben verhindert hat, eine ungläubige Welt nennet. Denn durch die Aergerniße der Welt sind sie als durch einen starken Strom mitgenommen und hingerissen, daß sie zugleich mit umkommen und nur acht Seelen sind erhalten worden.

Auf eine solche Weise exaggeriret Petrus den großen und schrecklichen Zorn Gottes und preiset doch gleichwohl auf daneben die Geduld Gottes, daß er denen des seligmachenden Worts nicht beraubet hat, die zur selben Zeit nicht geglaubt haben oder nicht haben können glauben, darum, daß sie auf Gottes Geduld gewartet haben, noch dahin haben können beredt werden, daß es dahin gerathen würde, daß Gott die ganze Welt in so greuliche Strafe stecken würde.

Wie aber das zugegangen sey, wissen wir nicht. Das aber wissen und glauben wir, daß Gott in seinen Werken wunderbarlich ist und Alles vermag. Welcher derhalben hat können lebendig predigen den Lebenden, der hat auch können nach seinem Tode den Todten predigen. Denn ihn höret, fühlet und greifet alles, obwohl solches Menschliche Vernunft nicht verstehen kann. Uns aber ist es ehrlich, wenn wir gleich etliche Geheimnisse der heiligen Schrift nicht wissen. Denn die Apostel haben ihre sonderliche Offenbarung gehabt und wer viel davon disputiren wollte, thäte vermessentlich und närrisch.

Eine solche Offenbarung ist dieses auch von Christo, daß er die Seelen gelehret derer, die zur Zeit der Sündfluth umkommen sind. Darauf nicht übel kann gezogen werden der Artikel im Glauben, daß Christus zur Hölle gefahren sey. So hat S. Paulus auch eine Offenbarung gehabt vom Paradis, vom dritten Himmel und andere Dingen mehr, daß uns keine Schande ist, wenn wir es gleich nicht wissen. Eine Vermessenheit wäre es, so einer für den, so es wußte, wollte angesehen seyn."

Solches hat Dr. Luther bekanntlich nicht als rascher Mann in seiner ersten Periode, sondern in den letzten Jahren vor seinem Ende geschrieben. Sapienti sat.

Du sagst, wir stellen die absolute Amerikanische Freiheit zu hoch. Du verstehst mich aber nicht. Sage mir offen, würde eine solche Separation, wie sie hier vorgegangen ist, in Europa nicht mandarinenmäßig überwacht und unterdrückt werden? Sind nicht die religiösen Versammlungen in meiner alten Heimath bei meinen Lebzeiten schon verboten und polizeilich gestört worden? Ich spreche ja nicht bloß von Preußen und von den Lutheranern, auch nicht von den letzten Jahren, sondern von Europa überhaupt und von allen religiösen Äußerungen die vorkommen. Ich meine, daß es gut ist, wenn alle religiösen Tendenzen, gute und schlimme, sich vollständig und ungehindert entwickeln können, damit man sehen könne, wohin sie führen. Die Opposition hat ja bei der absoluten Freiheit gleichfalls vollen Spielraum. Daß Amerika ein Jüngling ist, der rasch zufährt, lasse ich gelten. Aber daß er schwindsüchtig sey, gebe ich nicht zu. - Mit der Missouri-Synode werde ich so bald noch nicht zerfallen. Die Brüder im Norden kennen mich besser, als du mich kennst, wie ich jetzt sehe. Sonst würdest Du nicht glauben, daß meine Gaben ungenutzt verkommen werden und daß ich in Gefahr stehe, in der Hauptsache ein Texanischer Viehzüchter oder Farmer zu werden.

Für deine Nachtrichten aus meiner alten Heimath danke ich. Mit deinem beabsichtigten Kampfe gegen den Begriff "kirchlicher Obrigkeit" siehe Dich wohl vor. Die auf dem Berge haben eine bessere Aussicht und Übersicht, als Du unten im Thale haben kannst. Übrigens seyd unterthan aller menschlichen Ordnung oder geht eure Wege.

Grüße von mir und meiner Frau Deine Frau Gemahlin und die ganze Familie Dutschmann, und alle Brüder, die meiner im Besten gedenken und es nicht mit der Urban'schen Partei halten. Zu dieser Partei ist bis jetzt Niemand förmlich übergetreten, als die Witwe Pilak, die Schwester des alten Australischen Urban, welche in Einfalt und Unwissenheit das heil. Abendmahl mit jenen Leuten vom Pastor Lieb genommen hat. Die Urban'sche Partei zählt also mit Ausschluß dieser Frau noch immer 8 Familien und 5 einzelne Männer.

In der Hoffnung, daß Du meine Antwort für lieb nehmen werdest, zumal da mich die Pflicht der Nothwehr gedrungen hat, gegen Dich Schärfe zu gebrauchen, verbleibe ich in Liebe Dein ergebener Viehzüchter und Farmer
Johann Kilian, P.

[GRN; Biar]







View user's profile View All Posts By User

  Go To Top

Powered by XMB 1.9.12
XMB Forum Software © 2001-2021 The XMB Group