The Wendish Research Exchange
Not logged in [Login ]
Go To Bottom

Printable Version  
Author: Subject: 013.000 Kilian to Colleague [Weigersdorf Archive], 1850
mersiowsky
Super Administrator
*********




Posts: 2215
Registered: 2-13-2011
Member Is Offline


[*] posted on 5-9-2015 at 09:17 PM
013.000 Kilian to Colleague [Weigersdorf Archive], 1850


Dear Brother,

Herewith you first will receive the official communication of the royal district court at Spremberg, from which you will see how much I have cause to be dissatisfied, that Pastor Gessner unloaded the congregation[s] of Spremberg, Cottbus, and Muskau on me without obtaining recognition from the secular authorities. A similar adverse letter will most likely come from the county commission in Muskau. I have brought the church book of Spremberg in order, submitted the duplicate at the beginning of this year, and also already submitted the Tertial death list last year. I did the same with the Muskauer church book and also brought in order the submission of the Tertial. Now it is worth nothing. The Cottbus book still remains to be brought into order. I will begin to complete the submission of the duplicates and the Tertial death list to the District court at Cottbus, as soon as I am recognized as pastor of the congregation[s] of Spremberg, Cottbus, and Muskau. Or possibly Pastor Gessner, who once is recognized as pastor of these congregations, may wish to again take on these congregations, if I do not have the title but only, as I now see it, the burden. Or one must give me an ordained assistant pastor, who would be named as a pastor of the specified congregation[s] and become my successor as soon as possible. I find my place on the outside because of the present disorder, which I do not want to lead insupportably, and for me to also make better arrangements for a more capable spiritual stand of the judicial functions of this office.

The pastoral treasury has now received 200 Reichstaler, about 100 Reichstaler is still owed to my salary for last year. I have received nothing for this year. Now the state, as I have heard, will impose a monthly class tax of 20 Groschen. Excellent prospects! It is my misfortune that I went to Prussia. I do not believe that our congregations can hold on much longer!

To that you also wrote to me that we must now pay fees to the midwife from baptisms and weddings, although the general concession is obligated as of 23 July 1845 to the filing of the Tertial death register. But you have not answered the main question that this is raised here. That question is: How should I begin to resolve this new issue? Should I raise the baptism and wedding fees or should I give the midwife taxes from my own pocket? Should I notify the local office that it forgot to demand the taxes to which the General concession did not obligate us? I have no good counsel, so I will let it go, as it will. Perhaps one will suspend me as well as my stipend, then at the very least I will be saved from the lawyers who only demand and give nothing. For this present situation is my distinct misfortune. Poverty and disorder causes dispair and hampers the congregation.

Now follows the exemption petition for children who are not old enough for confirmation. The people are putting on the pressure, I let it rest on your decision. [in margin] Why do the pastors not appear? Do we have the pastoral dominion to thank for that?

Dauban, 22 Feb 1850

[GRN; Biar]



Lieber Bruder!

Hiermit empfängst Du zuerst eine Zuschrift des Königlichen Kreisgerichts zu Spremberg, aus welchen Du ersiehest, wie sehr ich Ursache habe, unzufrieden zu seyn, daß die Gemeinden Spremberg, Cottbus und Muskau vom Pastor Gessner mir aufgeladen sind, ohne daß meine Anerkennung von den weltlichen Behörden erhalt worden ist. Von der Kreisgerichts-Commissionen zu Muskau wird vermuthlich eine gleiche widrige Zuschrift kommen. Ich habe das Kirchenbuch von Spremberg in Ordnung gebracht, das Duplicat im Anfang dieses Jahres eingereicht und auch Tertial-Todtenlisten schon im vorigen Jahre eingereicht. Dasselbe habe ich mit dem Muskauer Kirchenbuch gethan und auch die Einreichung der Tertiallisten in Gang gebracht. Nun gilt alles nichts. Das Cottbußer Kirchenbuch ist noch in Ordnung zu bringen. Die Einreichung des Duplicats und der Tertialtodtenlisten werde ich beim Kreisgericht zu Cottbus erst zu bewerkstelligen anfangen, sobald ich als Pastor der Gemeinden Spremberg, Cottbus u Muskau anerkannt seyn werde. Oder möge doch der Pastor Geßner, welcher einmal als Pastor dieser Gemeinden anerkannt ist, mir diese Gemeinden wieder abnehmen, wenn ich dort, nicht die Würde, sondern nur die Bürde, wie ich nun sehe, habe. Oder man gebe mir einen ordinirten Hülfsprediger, welcher Pastor der genannten Gemeinden sey und baldigst mein Nachfolger werde. Denn ich finde meine Stellung wegen der vorhandenen Unordnungen im Aeußern, denen ich nicht zu steuern vermag, unerträglich und es verlangt mich immer mehr, einem fähigeren Geistlichen Platz zu machen, der sich auch in die juristischen Geschäften dieses Amtes besser einzurichten vermöge als ich es kann.

Zur Pastoralkasse sind nun 200 rtl eingegangen, ziemlich 100 rtl fehlen noch zu meinem vorjährigen Gehalte. Für dieses Jahr habe ich noch nichts. Nun wird mir der Staat, wie ich höre, monatlich 20 Groschen Klassensteuer auflegen. Treffliche Aussichten! Es ist mein Unglück, daß ich nach Preußen gegangen bin! Ich glaube nicht, daß unsere Gemeinden sich auf die Länge halten können!

Dazu hast Du mir noch geschrieben, daß wir zur Hebammenkasse, von Taufen und Trauungen steuern müssen, obgleich die Generalconcession von 23 Juli 1845 aus nur zur Einreichnung der Terlialtodtenlisten verpflichtet. Auf die Hauptfragen hast Du aber nicht geantwortet, die sich hier erheben. Nehmlich es fragt sich: Wie soll ich das anfangen, daß diese neue Abgabe aufgebracht werde? Soll ich die Tauf u Trauungstaxe erheben oder soll ich die Hebammengebühr aus meinem Beutel geben? Soll ichs dem Landrathsamt anzeigen, daß es vergessen habe, uns die Gebühr abzufordern, zu der uns die Generalconcession nicht verpflichtet? Ich weiß mir keinen Rath und lasse es daher gehen, wie es geht. Vielleicht suspendirt man mich wie meinen Stipend, dann ich wenigstens von den Juristen, die nur fordern u nichts geben, erlöst. Denn die hiesige Stellung ist mein entschiedenes Unglück. Armuth u Unordnung macht verzagt u bindet d. Ge[meinde].

Es folgt hier das Dispensationsgesuch für Kinder, die das Alter zur Confirmation nicht haben. Die Leute sitzen mir auf dem Halse, ich lasse es auf deine Entscheidung ankommen.

[in margin] Warum erscheinen die Pastoren nicht. Haben wir das der Priesterherrschaft zu verdanken?

Dauban 22 Feb. 1850

[GRN; Biar]
View user's profile View All Posts By User

  Go To Top

Powered by XMB 1.9.12
XMB Forum Software © 2001-2021 The XMB Group